מחקר חדש: נשים מעל גיל 60 בסיכון גבוה פי 5 להיפגע מכלי רכב דו-גלגליים
נתוני מחקר ותובנות עיקריות
מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מבית החולים איכילוב ואוניברסיטת תל אביב חשף כי נשים מעל גיל 60 נמצאות בסיכון גבוה להיפגע מתאונות עם קורקינטים חשמליים, אופניים חשמליים ואופניים רגילים, במיוחד בשעות הלילה. במחקר נבדקו נתונים של 498 הולכי רגל שנפגעו בתאונות והאושפזו בחדרי המיון בין יוני 2017 לינואר 2023.
מהנתונים עולה כי 57.7% מהנפגעים היו נשים, והגיל הממוצע של הנפגעים עמד על 42.3 שנים. השלכות המחקר מצביעות על בעיה מדאיגה: 53.2% מהתאונות התרחשו בשעות הלילה, דבר המעיד על צורך בהתערבות דחופה לשיפור בטיחות הולכי הרגל בשעות אלו.
פגיעות ונזק
הפגיעה העיקרית שנחשפה במחקר הייתה שברים, אשר הוחמרו ב-18% מהמקרים (91 נפגעים). בנוסף, נמצא כי 12% מהנפגעים נזקקו לאשפוז. נמצא גם כי בני 60 ומעלה סובלים מסיכון גבוהה פי 5.3 להיפגע בשברים בתאונה עם כלי דו-גלגלי.
בקרב הקבוצה המבוגרת, שיעור השברים היה 30.6%, ואילו שיעור האשפוזים עמד על 22.4%. סוג הכלי הדו-גלגלי לא השפיע משמעותית על אופי הפגיעה, דבר שמעלה את הצורך ברגולציה אשר תכלול את כל סוגי הרכב הדו-גלגליים.
ממצאים נוספים
מנתוני המחקר עולה כי 39% מהנפגעים היו מעורבים בתאונות עם אופניים חשמליים, 37% מקורקינט חשמלי, ו-23% מאופניים רגילים. החוקרים, רון גוראל ואמל חורי, מדגישים כי הגיל המבוגר הוא גורם קריטי בחומרת הפציעות, וממליצים על אמצעי בטיחות המותאמים לגיל המבוגר בסביבה עירונית.
קריאה לפעולה
המחקר, אשר פורסם בכתב העת IMAJ של ההסתדרות הרפואית, קורא למקבלי החלטות ולמתכנני ערים להעדיף את בטיחות הולכי הרגל, במיוחד לאור הגידול בשימוש בכלי תחבורה דו-גלגליים. כך גם המידע שפורסם על ידי "ישראל היום" מחזק את הממצאים, showing an increase in pedestrian hospitalizations related to electric scooters and bicycles.
סיכום
כדי למנוע תאונות נוספות ולשפר את הבטיחות, יש צורך דחוף להתערב בשעות הלילה ולהשקיע במיזמים המבטיחים אמצעי בטיחות מותאמים לקבוצות גיל פגיעות. הממצאים מראים כי הנושא מצריך טיפול מיידי והבנה מעמיקה יותר של הסיכונים לציבור