חג הסוכות: ערכים של צניעות, אהבה ואחדות
במעבר בין פסח לסוכות
חג הסוכות מעורר בכוחה של התקופה ללמד אותנו על ערכים חשובים כמו צניעות ואחדות. בעוד שבחג הפסח חוגגים במלוא הדר, חיים בסוכה עניים שבעניים, המציעה לנו מגורים זמניים שמזמינים אותנו להתקרב זה לזה ובכך מסמלים רוחניות ופשטות.
השוואה בין החגים
בשני החגים, פסח וסוכות, ישנה חובה לאכול כזית מצה בליל פסח וכזית פת בסוכה בלילה הראשון של סוכות. אך ההבדלים ביניהם מובהקים; בעוד בפסח אוכלים כמו בני מלכים, בסוכה אנו יוצאים לעבר השטח, לעיתים במצבים של צפיפות ובמקום שקט וקטן. בסוכה אנו מזמינים לאכול את "אושפיזין עילאין" – האורחים החשובים, כמו אברהם אבינו, ולאורחים הללו, תמיד יש מקום.
ערך זה של אהבה
הרב חיים שמולביץ' זצ"ל מסביר כיצד מתקיימת האהבה בין תלמידים, המסתפקים בטלית אחת כדי להתחמם, כשהם דוחפים זה את זה בעדינות ולא מושכים לכיוונם. המשל הזה ממחיש שכשיש אהבה, אפשר לחלוק את הקיום ואת המרחב מבלי להרגיש צפוף.
ארבעת המינים בסוכה
לסוכה ארבעה מינים, שהם אוחזים בקבוצות, ולא כארבעת הבנים בפסח שכל אחד מהם לבד בשאלתו ובתשובתו. התייחסות זו מצביעה על האחדות הייחודית המתקיימת בחג הסוכות, תוך שמירה על הרצון המשותף לשרת את ה'.
מסר אברהם אבינו
גם האומה היהודית פועלת בהשראת דמותו של אברהם אבינו, שגם כאשר חזר ממצרים עם כל ת riches, לא שינה את מקום הלינה שלו כדי לא להתרגל לנוחות יתר. חיים בדירת ארעי לא מפחיתים מערכו של האדם. רואים כאן את המסר שהמגורים הזמניים אינם מחייבים חיים של פזרנות.
מסקנה
חג הסוכות מלמד אותנו להכיר את הפשטות, להוקיר את האחדות בין האנשים, ולהבין שלמרות ההגבלה שנוצרת עקב החיים המשותפים, יש מקום לכולם. כאשר נשמר הנוגע לחיים רוחניים ולא מתדרדרים לחומריות, נוכל להרגיש עשירים יותר גם במגורים ארעיים, ולעולל חברה צנועה ואוהבת