עימות חריף: חיל האוויר מאשים את בן גביר בהצגת גרסה שקרית
חיל האוויר ושר הביטחון הלאומי מתנגדים
חיל האוויר בישראל מצא את עצמו במרכזו של עימות ציבורי עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. הכעס בחיל האוויר מתמקד בהצהרות של בן גביר לגבי הנחיות להפעיל את מטוסי השמשון למאבק בשריפות הפורצות ברחבי הארץ. על פי חיל האוויר, בנציבות הכבאות סירבו להזמנתם להפעיל את המטוסים בשלבים הראשונים של השריפה, וזאת מתוך שיקולים של חיסכון כספי.
הרקע לפרשה
במהלך הבוקר של ה-30 באפריל 2025, חלה התלהבות רבה בתגובה למזג האוויר הקיצוני שצפוי, והצבא העריך שיתפתחו שריפות רחבות היקף. חיל האוויר פנה לנציבות הכבאות והציע להפעיל את מטוסי השמשון, אך נענה בשלילה. גורמים בחיל האוויר טוענים כי הנציבות דחתה את הבקשה פעמיים, ובשלב מאוחר יותר, כאשר השריפה כבר הייתה מעבר שליטה, נוספה פנייה קריטית למבצעי חיל האוויר.
התנהלות מול הנציבות
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, אישר בלילה את הכנת מטוס השמשון למשימות כיבוי. למרות זאת, בשעה 11 בבוקר, הגיעה תשובה נוספת מנציבות הכבאות: "יש לנו מטוסים שעובדים, אם בלילה תימשך השריפה נבקש את השמשון". רק בשעה 15:00, לאחר שנציבות הכבאות ביקשה עזרה בהולה, עלה השמשון לאוויר.
תגובת חיל האוויר
חיל האוויר מדגיש כי הפעלת המטוסים התבצעה על פי הפקודה המבצעית, ולא על פי דרישותיו של בן גביר. לדברי גורמים צבאיים, "השר לביטחון לאומי מנסה להסתיר את המחדל של אנשיו ומציג את חיל האוויר באור שלילי."
התגובה מצד הנציבות
נציגי נציבות הכבאות ככל הנראה לא היו מוכנים לראות את שטח השריפה יוצא מכלל שליטה, ולכן נתנו עדיפות לשיקולי כספים ולאחר מכן ניסו למנוע את הגעת המטוסים עד שהסיטואציה השתנה.
סיכום המצב בשטח
לאחר השריפה, שנקראה גלי גל ביעד ובאזור השפלה, וכחלק מהתגובה המהירה, נכנסו לפעולה מגוון מטוסי כיבוי, כולל יחידות קרקעיות, בסיוע מתנדבים וכוחות משטרה לפינוי תושבים ולשמירה על הסדר.
מנהיגי הנציבות והצבא מבטיחים כי התגובה לשריפות בשטח תהיה מתואמת ומקצועית, והם עובדים יחד כדי למנוע התפשטות נוספת של הלהבות