פֶּפְּסִיקוֹ במשבר: האם הקרקע רועדת גם עבור סודהסטרים הישראלית בעקבות כישלונות רדומים?

"מעולם המצב לא היה כזה גרוע": נפילת פפסיקו וההשפעות האפשריות על ישראל

מבוא

פפסיקו, יצרנית המשקאות והחטיפים השנייה בגודלה בעולם, מתמודדת עם אחד המשברים החמורים בתולדותיה. המותג המפורסם, פפסי קולה, הידרדר למקום הרביעי בנפח המכירות בארצות הברית, ואיבד את מעמדו והכנסתו בעקבות שינויי הרגלי צריכה בקרב הציבור האמריקני. עם ירידת שווי השוק בכ-70 מיליארד דולר מאז 2023, השפעות המשבר עשויות להיות משמעותיות גם עבור תאגידים ישראליים, כגון סודהסטרים.

ירידה חדה במכירות

הנתונים מצביעים על כך שהחברה חווה ירידה דרמטית במכירות בעקבות העדפת הצרכנים למוצרים חדשים, כמו משקאות אנרגיה ואלטרנטיבות בריאותיות אחרות. במיוחד דור ה-Z לא מוצא עניין בפחית הכחולה הוותיקה. מפיצים עצמאיים מעידים על תחושה של הזנחה, כאשר משאבים רבים הועברו לחטיבת המזון, בעוד מותגי המשקאות נדחקים הצידה.

התערבות קרן אליוט

בתגובה למצב הקשה, קרן ההשקעות האקטיביסטית אליוט רכשה מניות פפסיקו בשווי 4 מיליארד דולר ודורשת מהנהלת החברה לבצע שינויים יסודיים. בין הדרישות: רפרנצ'ייזינג של מערך הבקבוקים, העברת זיכיונות לידי זכיינים עצמאיים וחשיבה מחודשת על סל המוצרים.

תוצאות הסיכון

המהלכים הללו נראים חיוניים לשיקום תדמית החברה ולשיפור מצב המניות, שהגיבו בעלייה של 2.6% ביום שהמכתב מוכן על ידי אליוט. ההשפעה על סודהסטרים הישראלית, שנרכשה על ידי פפסיקו ב-2018, עשויה להיות מסוכנת, והשאלה האם תישאר ספינת דגל אסטרטגית או ייכנסו קיצוצים נותרה פתוחה.

היבטים כלכליים

המנכ"ל הנוכחי, רמון לגוארטה, מתמודד עם לחצים להפריד בין חטיבת המשקאות לחטיבת המזון, ולחזק את מותגי הליבה באמצעות רכישות ממוקדות בקטגוריות מתפתחות. במקביל, הוא שם דגש על פיתוח מוצרים חדשים ללא סוכר כדי להתחרות בחברות המתמודדות מול קוקה קולה.

מסקנות

נראה כי פפסיקו עומדת בפני אתגרים משמעותיים, לא רק בשוק האמריקני אלא גם בעולמות הבינלאומיים. ייתכן כי השינויים המתרחשים כיום יתחייבו לעצב מחדש את מסלול החברה לשנים הבאות.

שינויים אלו יכולים גם להעיד על מגמות בשוק המזון והמשקאות שלא ניתן להתעלם מהן, וחשוב לשמור על מעקב אחר התפתחויות ותהפוכות שיכולות להשפיע גם על שוק המזון הישראלי ואפילו על תאגידים מקומיים

Scroll to Top