2025-03-03 03:00:00
פתיחת הרציפים בנמלים: לא יום של חג
רקע על פתיחת הרציפים החדשים
בתיאום עם שר האוצר ומשרד התחבורה, חגגו אתמול בהתאחדות התעשיינים ובמסדרונות אגף תקציבים את ההכרזה על פתיחתם של רציפים חדשים לפריקה בנמלי ישראל. פתיחת הרציפים נחשבת לתהליך חשוב, במיוחד לאור הקשיים שנמלי ישראל התמודדו איתם במהלך השנים האחרונות, כולל מגפת הקורונה והמלחמה, שגרמו לפקקים משמעותיים בכניסה לנמלים וקשיים באספקה של מוצרים וסחורות.
השפעת פתיחת הרציפים על המשק
ההרחבה של פעילויות הנמל היא מהלך נכון שיש לו פוטנציאל לשפר את הפעילות במשק. עם זאת, יש המוטרדים מכך שמהלך זה הסתיר היבטים פוליטיים שיכולים לפגוע באזרחי ישראל. יש לציין כי הרציפים שנפתחו היו בפעולה עד אמצע 2024, והפסקת עבודתם נבעה מחוסר ההסדרה מצד שרת התחבורה, מירי רגב.
הקומבינה מאחורי הסצנה
לאור הקשיים שנגרמו מהפקקים בנמל, נטען כי החרגת הרציפים הייתה חלק מהדיל פוליטי בין נמל אשדוד לבין הממשלה, כאשר נמל אשדוד, שנחשב לפחות יעיל, ניסו למנוע תחרות. שורה של לחצים שהפעילו עובדי הנמל השפיעו על החלטת המדינה לאפשר את פתיחת הרציף, דבר שגרם לתוצאה שתשמור על המצב הקיים ולא תטיב עם הנמלים האחרים.
השפעות עתידיות על התחרות והצרכנים
חוסר תחרות מוביל לירידה ביעילות ועלייה בעלויות השינוע והפריקה ליבואנים, שמשפיעות בסופו של דבר על יוקר המחיה של הציבור בישראל. מושג זה לא חדש, ואזרחי ישראל חשים בשפעתו על כיסם בעשור האחרון.
סיכום
העובדה שהממשלה בחרה להעביר לרשותו של נמל אשדוד שטחים שאין לו צורך מהם, מבלי להתנות זאת בצעדים משמעותיים של התייעלות או הפרטה, מעוררת שאלות רבות ומצביעה על מערכות פוליטיות שאינן משרתות את טובת הציבור הרחב. נראה כי חגיגות פתיחת הרציפים הן במידה רבה מחווה לקבוצת לחץ קטנה, ולא לניהול מוכוון ציבור.
תגים: #נמלים #רציפים #מסחר #יוקר_מחיה #תחרות