רגולציה דיגיטלית ביפן: איך החוקיים החדשים משתנים כדי להתמודד עם אתגרים בשוק האינטרנט?

מסגרת הרגולציה של השווקים הדיגיטליים ביפן

מבוא

בשנים האחרונות, יפן מביאה לתודעה מוארת את החוקים הרגולטוריים בתחום השווקים הדיגיטליים, תוך דגש על מדיניות תחרות. החוק הבסיסי הנוגע לתחום זה הוא החוק נגד מונופול (AMA), המהווה את הבסיס למסגרת החוקית של התחרות במדינה. יפן לא רק אוכפת חוקים קיימים אלא גם מציגה חוקים חדשים המיועדים להשלים ולבנות על ה-AMA.

אכיפת החוקים הקיימים

אכיפת החוקים היפניים לא מוגבלת לצעדים קונבנציונליים כמו צווים כנגד הפרות של ה-AMA. אין זה נדיר שהוועדה היפנית למסחר הוגן (JFTC) משתמשת בפרוצדורות מחויבות, שהושגו בסוף 2018, המאפשרות סילוק מקרים ללא הכרה רשמית בהפרות של ה-AMA.

חוקים חדשים לשווקים דיגיטליים

בהקשר לחוקים לאור המצב החדש, חוקים כמו חוק לשיפור שקיפות והגינות של פלטפורמות דיגיטליות ספציפיות (TFDPA) וחוק לקידום התחרות בתוכנות חכמות (SSCPA) הוצגו לאחר בחינות שוק ודיאלוגים שנערכו על ידי ה-JFTC או על ידי המשרד הלאומי לתחרות דיגיטלית.

חוק לשיפור שקיפות והגינות של פלטפורמות דיגיטליות

ה-TFDPA, שהחל לפעול ב-1 בפברואר 2021, שואף להעלות את רמת השקיפות וההגינות בתפעול הפלטפורמות הדיגיטליות תוך שמירה על האוטונומיה של ספקי הפלטפורמות. תחת החוק, עסקים המפעילים שווקי מקוון ופלטפורמות פרסום דיגיטלי שנמצאים על סף הכנסה מסוימת מוגדרים כספקי פלטפורמות דיגיטליות ספציפיות.

חוק לקידום תחרות בתוכנות חכמות

ה-SSCPA, שנחקק ב-12 ביוני 2024, מיועד להתמודד עם בעיות תחרותיות בשוק התוכנה. החוק נקלט כ"המקביל היפני לחוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי" ומטיל חובות ספציפיות על חברות העובדות בתחום התוכנה החיונית לפעולה של סמארטפונים.

אכיפת חוקים ופעולות חשובות

בין המקרים הבולטים שנדונו לאחרונה נמצא המקרה של הזדהות נתונים וקשירת משתמשים לשירותים מתחרים. ה-JFTC קבעה כי אמצעי הנעילה של חברת MC Data Plus הפרו את ה-AMA, בכך שהם מנעו מעבר קל לשירותים מתחרים.

במקרה אחר, ה-JFTC הודיעה על חשדות נגד חברת Google על כך שהיא אינה מספקת טכנולוגיות חיוניות ל-Yahoo Japan, דבר שעשוי היה להפר את החוק.

סיכום

יהיה מעניין לעקוב אחר ההתפתחויות בתחום הרגולציה של השווקים הדיגיטליים ביפן, כפי שמעידות ההחלטות האחרונות ומחוקי הרגולציה החדשים.

כחלק מהמסגרת הכללית של האכיפה, ההתקדמות בנוגע לתחומי התחרות תמשיך להיות במרכז העשייה של ה-JFTC and METI, בכדי להבטיח שוק פתוח ותחרותי יותר.

Scroll to Top