ריינאייר חויבה לפצות נוסע על ביטול טיסה בעקבות נסיבות ביטחוניות
פסיקה בבית המשפט לתביעות קטנות
בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב-יפו קבע לאחרונה כי חברת התעופה ריינאייר חייבת לפצות נוסע שטיסתו בוטלה עקב נסיבות ביטחוניות, וזאת למרות שהחברה נתנה הודעה על ביטול הטיסה שבוע מראש והסתמכה על המצב הביטחוני בישראל. במוקד פסיקה זו עומדת תביעה של משפחה שטיסתם ממילאנו לתל אביב בוטלה באוגוסט האחרון, ודרש פיצוי בהתאם לחוק שירותי תעופה.
פרטי התביעה
בני המשפחה קיבלו הודעת ביטול שבוע לפני מועד הטיסה המתוכנן. לאחר קבלת ההודעה, התובע החליט לא לקבל הצעת טיסה חלופית ופנה בדרישה לקבל את מלוא הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק. ריינאייר טענה כי התובע היה צריך להמתין עד שתציע לו טיסה חלופית, ולכן אינו זכאי לפיצוי הנוסף.
ההחלטה של בית המשפט
הרשמת הבכירה נעמה ניר קיבלה את התביעה במלואה והדגישה את זכותו של התובע לפיצוי המלא. בפסק הדין ציינה ניר כי מועד הטיסה לא הוחרג בהוראת השעה שניתנה בעקבות המצב הביטחוני, ולכן חלים עליו הכללים הרגילים של חוק שירותי תעופה. היא הבהירה את גבולות הפטור מאחריות חברות התעופה במקרים של פעילות ביטחונית, וחיזקה את ההגנה על צרכנים ישראלים.
דחיית טענת ריינאייר
בית המשפט דחה את טענת ריינאייר לפיה התובע לא פעל להקטנת נזקו. בפסק הדין נכתב כי החוק מתיר לנוסע לבחור בין קבלת החזר כספי לבין טיסה חלופית. הבחירה להחזיר את התמורה מצביעה על כך שהתובע פעל בסבירות ולא היה לפטור את ריינאייר מהחובה לפצות אותו.
משמעות ההחלטה
פסיקה זו מצטרפת לפסיקות קודמות בית המשפט בעניינים דומים וממקדת את תשומת הלב בשינויים בחוק שירותי תעופה בעקבות המצב הביטחוני. ההחלטה מחזקת את זכויות הצרכנים ומבהירה את הבחירות העומדות לרשותם במקרה של ביטול טיסה.
לקריאה נוספת על זכויותיכם כנוסעים, מומלץ לעיין במידע המפורסם באתרי הגופים הרלוונטיים