פיתוחים חדשים ב-Sound Transit: תחנת רכבת קלה חדשה ועיכובים בשירות
אירוע חנוכת התחנה ברדמונד
בחודש זה, הגיעה סדרת פיתוחים בולטים של Sound Transit לעיתונות. הראשון שבהם היה טקס חנוכת התחנה החדשה של הרכבת הקלה ברדמונד, שהתקיים עם כיסוי נרחב בתקשורת. התחנה נפתחה לאחר 15 שנה של בנייה, והשקעת מעל מיליארד דולר.
דחייה בשירותי הרכבת הקלה
על פי מנכ"ל Sound Transit, דאו קונסטנטין, בשיחת מועצת המנהלים הוזכר כי השירות של רכבת הקלה שיחצה את אגם וושינגטון יתעכב עוד יותר, עם תאריך התחלה שהוקצה כעת לשנת 2026. תאריך זה, שהוא עדיין זמני, מאחר יותר בחמש שנים מהפתיחה המתוכננת שנקבעה בתוכנית ST2 שהוצגה לבוחרים בשנת 2008.
נתוני רוכבים
הקטע הראשון שהחל לפעול בשנת 2024, אשר חונך בין בלהיו לבין רדמונד, נושא כיום כ-3,000 רוכבים ביום. מספר זה נמוך באופן משמעותי מהתחזיות של Sound Transit שציפתה ל-5,000 רוכבים ביום. אמנם תומכי רכבת הקלה טוענים כי מוקדם לדרג את הביצועים, הציפייה היא שכאשר הקו יחבר את רדמונד עם קו הרכבת שיחצה את האגם, מספר הרוכבים יגבר.
מגמות בתיירות הציבורית
בבחינה מעמיקה יותר של המגמות הכלליות בתיירות הציבורית באזור, נראה כי על אף שהרכבת הקלה חוותה עלייה במספר הרוכבים – מ-23 מיליון בשנת 2017 ל-29.5 מיליון בשנת 2024 – עלייה זו הופרעה על ידי ירידה משמעותית בשירותי האוטובוס והקו האור קטעות, אשר איבדו יחד למעלה מ-12 מיליון רוכבים באותה תקופה.
למרות הבלחות לשיפור ברכבת הקלה, הנתונים מראים כי סך כל הרכבים ב-Sound Transit ירד מ-45.8 מיליון בשנת 2017 ל-40.1 מיליון בשנת 2024, בעוד האוכלוסייה גדלה ב-400,000 תושבים.
עיון במגמות הציבוריות
נתוני הרכבת הקלה מהווים רק כשישית מסך כל הרכיבה הציבורית באזור. כאשר משווים את הנתונים לספקי התחבורה הציבורית הגדולים האחרים, נראה כי כל ארבעת הספקים הראשיים באזור חוו ירידה ברוכבים בשנת 2024 לעומת 2017.
תחזיות ותכניות עתידיות
יש המציעים כי התחזיות לגבי שיפור בנסיעות הציבוריות בפרויקטים הללו היו אופטימיות מדי. לאור העיכובים והירידות במגוון השירותים, מעודדים המתכננים והמחוקקים לשקול מחדש את התוכניות והתחזיות כדי להתאימן למציאות.
סיכום
המלצות שהומלצו כוללות צורך לשקול את ההשקעות הציבוריות בתכנון תחבורה עתידית ולהתחשב במגמות הנוכחיות כדי לשפר את השירותים ולהגביר את מספר הרוכבים ב-Sound Transit ובשירותי התחבורה הציבורית בכללותם