דילוג לתוכן

שב"כ והמל"ל בודקים את השתתפות התאגיד הסיני CRRC בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים – סיבות ביטחוניות ועימות עם לחצים אמריקניים

2025-02-24 20:29:00

שב"כ והמל"ל בודקים את מעורבותה של חברה סינית בעבודות הרכבת הקלה בירושלים

ניתוח פרויקט הקו הכחול

המערכת הביטחונית בישראל, כולל שב"כ והמטה לביטחון לאומי (המל"ל), פתחה בבדיקת מעורבותה של חברת CRRC הסינית בעבודות הרכבת הקלה בירושלים. הבדיקה מתמקדת במכרז להקמת הקו הכחול של הרכבת, המיועד להתחיל לפעול בשנת 2030, בו זכו החברות דניה סיבוס ודן.

חוזה עם CRRC

חברות דניה סיבוס ודן חתמו על הסכם עם תאגיד CRRC, לפיו הסינים יספקו קרונות לקו הרכבת בהיקף כספי של כ-1.9 מיליארד שקלים, שהם כחצי מיליארד אירו. עם זאת, ההשתתפות הסינית בפרויקט עוררה דאגות בקרב גורמים ביטחוניים, הנובעות מהלחץ האמריקאי נגד מעורבותן של חברות סיניות בפרויקטים משמעותיים בעולם.

סיבות לבדיקת המערבות

הבדיקה מתבצעת בהקשר לסיבות ביטחוניות ומדיניות, במיוחד לאור עמדות הממשל האמריקני, המורכב מהנשיא טראמפ כנשיא הנוכחי וביידן שקדם לו. הממשל האמריקני רואה בחומרה את השתתפותן של חברות סיניות בפרויקטים ברחבי העולם, ובפרט תאגיד CRRC, שנחשב לחברה צבאית סינית על ידי משרד ההגנה האמריקני.

בשנה שעברה, חברי קונגרס האמריקני דרשו לחקור את CRRC ואת חברות סיניות נוספות על מנת לבדוק אם הן עוקפות את הסנקציות שהטיל הממשל נגד איראן. בנוסף, התאגיד נתון לחקירה מצד האיחוד האירופי עקב החשדות כי הצעותיו העסקיות נתמכות על ידי משטר סיני, מה שמאפשר לו לזכות בחוזים במחירים נמוכים.

תגובות מהחברות דניה סיבוס ודן

בתגובה לדאגות הביטחוניות, מסרו החברות דניה סיבוס ודן: "CRRC היא חברת הקרונות הגדולה בעולם, שפועלת בארצות הברית, אירופה ואוסטרליה, ובין היתר בישראל כספקית קרונות לקו האדום בתל אביב. אנו לא נאפשר לגורמים אינטרסנטיים לעכב פרויקט חיוני זה משיקולים זרים."

סיכום

כל הפרויקט מנוהל על ידי החשב הכללי במשרד האוצר, המתייעץ עם גורמים במערכת הביטחונית, לרבות המטה לביטחון לאומי. המערכת הביטחונית מבהירה את חשיבות הבטחת האינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל, במיוחד כאשר מדובר בשיתוף פעולה עם חברות סיניות בהיקפים גדולים.

תגיות:

#538;שב"כ #המטלהביטחוןלאומי #הרכבתקללה #אבטחתמידע #CRRC #דניהסיבוס #דן #ירושלים #פרויקטיםביטחוניים

Scroll to Top