שוק הקנייה והמכירה ממשיך להתפתח גם בשנת 2025
הפעילות ברבעון הראשון האטה במעט אך נשארה חזקה היסטורית
על פי הדו"ח האחרון של Kerrigan Advisors, פעילות הקנייה והמכירה ברבעון הראשון של 2025 ירדה ב-14% בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה. עם זאת, פעילות זו עדיין גבוהה ב-70% מהממוצע לפני המגיפה, עם קצב שנתי של 375 עסקאות. קצב זה מצביע על כך שהשוק ממשיך להתקדם בקצב גבוה למרות חוסר הוודאות בטווח הקצר. ה-Kerrigan Advisors חזו כי בשנת 2025 תהיה האטה קלה בהשוואה לשנת 2024, אך המגמה הרחבה תישאר חזקה.
המוכרים hesitant והקונים מחויבים
" mentality הצמיחה חיה ובועטת. הקונים אומרים: 'אני צריך להיות בין 150 המובילים.' הרבה אנשים מכפילים את התוכניות שלהם לצמיחה." מגמה מפתיעה שחשף הדו"ח היא המעבר במומנטום בין מוכרים לקונים. למרות הטלטלות הכלכליות, הקונים לא נסוגים – למעשה, הם מכפילים את ההשקעות בעסקאות. מנגד, המוכרים hesitant והזהירים לדבר על עסקאות אם הם רואים חולשה בשוק.
המעבר לעסקאות של חנויות בודדות
ברבעון הראשון נצפתה ירידה משמעותית במספר הזכיינות שעברו ידיים, עם 134 זכיינות לעומת 234 שנה שעברה – ירידה של 43%. עם זאת, קריגן מציינת שההשוואה מעט מוטה בעקבות רכישת Holman של קבוצת Leith Automotive, שהקיפה יותר מ-30 חנויות. עסקאות בין מספר חנויות ירדו בחדות, כאשר כמעט 80% מהעסקאות ברבעון הראשון היו של חנויות בודדות, ועסקאות בין סוחרים ירדו ב-39%.
תנודתיות והערכות
ישנה רמה גבוהה של תנודתיות בשוק, עם מדד התנודתיות (VIX) מגיע לרמה ה-18 הגבוהה ביותר בכל הזמנים במחצית הראשונה של השנה. בינתיים, מדד קיריגן ירד ב-20% לאחר שהגיע לשיא כל הזמנים בפברואר. עם זאת, הערכת החנויות נשארה חזקה. ההכנסות ברבעון הראשון עלו בממוצע של 7%, מה שמסמן את הפעם הראשונה שהמגזר ראה עליות גם בהשוואה לשנה שעברה וגם בהשוואה לרבעון הקודם מאז המגיפה. כתוצאה מכך, מדד Blue Sky נשאר שטוח אבל עדיין נמצא 70% מעל רמות לפני המגיפה.
אי-וודאות בנוגע למכסים והשפעות OEM
אף על פי שמדאיגים בנוגע למכסים גורמים לאי-הבנה מסוימת, קריגן אינה מאמינה שהם יגרמו להפרעה משמעותית בשוק הקנייה והמכירה. היא צופה כי ברגע שתהיה בהירות נוספת או פתרון, השוק עשוי לחוות עלייה משמעותית בפעילות העסקאות. OEMs, כמו Mazda שאינה מחזיקה במפעלים בארה"ב, חשופים להשפעות המכס ויצטרכו להתמודד עם המצב בצורה זהירה. בגלל חוסר הוודאות בנוגע למכסים, Kerrigan Advisors לא תעדכן את מכפילי ההערכה שלה עד שיתקבלו עוד מידע או בהירות.
מגמות ארוכות טווח והתמצקות
ככל שהקונים נעשים יותר סלקטיביים, נתח השוק האזורי משחק תפקיד גדול יותר באסטרטגיות הרכישה. קריגן חוזה כי במהלך העשור הקרוב, אזורים מרכזיים וערים גדולות יהפכו לאחד מאוד יותר, מה שיוביל לצמצום דרמטי של סוחרי נקודת בודדים.
שמירה על עין על OEMs סיניים
הסקר של Kerrigan OEM, שבו נשאלו יותר מ-100 מנהלי OEM, חשף מבט כללי חיובי על רווחיות החנויות והערכות בשנת 2025. עם זאת, 76% מהמנהלים מצפים לכניסת יצרניות רכב סיניות לשוק האמריקאי, ו-70% מביעים דאגה לגבי ההשפעה הכלכלית עקב אובדן נתח שוק עולמי בעקבות המותגים הסיניים. למרות החששות, קריגן מאמינה שהמגזר האמריקאי נמצא בעמדה חזקה. עם ה-OEMs המסורתיים מאבדים קרקע בסין, השוק הגדול ביותר בעולם, הם אינם יכולים להרשות לעצמם לאבד נתח שוק בארה"ב. לשם כך, הם ילחמו בצורה אגרסיבית על שמירת נוכחותם ורווחיותם בארצות הברית