דילוג לתוכן

שינויים מהותיים בעולם הרכש: 8 מגמות ש-CIOs לא יכולים להרשות לעצמם לפספס ב-2025

שמונה מגמות משנה את התחום של רכש בשנת 2025

בתקופה הקרובה, תפקידי ה-CIOs מתקדמים מעבר להבנת הנתונים והמבנים הטכנולוגיים. כעת, הם נדרשים להיות מניעים של ערך בחברה כולה, וזה כולל את תחום הרכש. בעידן של טכנולוגיות בינה מלאכותית ומודעות בזמן אמת, אפליקציות רכש צפויות לשדרג את יכולות הזריזות, החיסכון והאינטליגנציה, ובכך לשנות את הדרך שבה נוצר ערך ועם מה שקשור בהבטחת תאימות וכיצד מתקבלות החלטות. הכלים, הכישרונות והמגמות בתחום הרכש הם מיקרוקוסמוס של מהפכת הדיגיטל הרחבה יותר.

במאמר זה נציג שמונה מגמות מרכזיות שמשפיעות על תחום הרכש בשנת 2025, לצד נקודות עקרוניות ש-CIOs ורוכשים טכנולוגיים צריכים לקחת בחשבון.

1. הגעתה של בינה מלאכותית עצמאית

סוכני בינה מלאכותית המתקדמים יכולים לקבוע מטרות, לקבל החלטות ולפעול באופן עצמאי בתהליכים מורכבים. פלטפורמות רכש מתחילות לשלב סוכנים אלו כדי לנהל משימות כמו תקשורת עם ספקים, אירועים לרכש וביצוע חוזים עם מעט מאוד מעורבות אנושית. אם כי הפיילוטים הראשונים מראים תוצאות מבטיחות, הצפי לאימוץ מלא הוא כעבור כ-8 שנים. על ה-CIOs לעקוב אחרי ההתקדמות, אך להישאר עם רגליים על הקרקע, שכן רבים מהכלים הקיימים המצהירים על "יכולות סוכן" הם עדיין עוזרי בינה מלאכותית במקביל.

2. התחייה של ניהול מחזור חיי החוזה (CLM)

ניהול מחזור חיי החוזה מתמודד עם עלייה משמעותית בהשקעות. כשארגונים זונחים תהליכים ידניים וגלי על פני גיליונות אלקטרוניים מנותקים, הביקוש לפתרונות CLM מבוססי AI גובר. יכולות GenAI כמו גילוי סעיפים, סיכום חוזים ודירוג סיכונים משפרות את היכולת של הפלטפורמות לחשוף תובנות ולזרז את הניהול. ספקים המשלבים אוטומציה עם התאמה עמוקה יבלטו.

3. התמקדות מחדש בחיסכון

בעוד שהשנים האחרונות שלאחר המגפה מסרו את מוקד הרכישה של רכש לרגישות, קיימות וראות בשרשרת האספקה, שנת 2025 מביאה חזרה את המנדט המרכזי: חיסכון. אופטימיזציה של עלויות שוב נצבת בחזית, מה שדורש מה-CIOs ומנהיגי הרכישה להעדיף פתרונות שמזהים, תופסים ומודדים הזדמנויות לחיסכון.

4. הכנסת ספקי טכנולוגיה לא מסורתיים

שחקנים חדשים נכנסים לשוק הטכנולוגיה לרכש, ושונים בתכלית מספקים מסורתיים. ממעצמות מניהול הענן ועד סטארטאפים של בינה מלאכותית, גלים חדשים של חברות בונות או רוכשות יכולות רכש לשבירת הסטטוס קוו. התחזיות המעודכנות של IDC צופות שמסלול אפליקציות הרכישה יגדל בשיעור שנתי ממוצע של 10.6%, הודות לאימוץ AI ולביקוש לניהול הוצאות שקוף ומדויק.

5. התפתחות תפקיד הרכש

כשהפלטפורמות לרכישה נעשות אינטואיטיביות ועצמאיות יותר, כך גם על המקצוענים להשתמש בהן. משימות ידניות כמו בקרה על חשבוניות ותיאום רכישות יועברו יותר ויותר לבינה מלאכותית, מה שיפנה זמן לעבודות אסטרטגיות. ארגונים מתקדמים ישקיעו בהכשרת הצוותים שלהם להפיכה למפתחים, אופטימיזרים או הנדסאים של סוכני רכש, תפקידים שמתמקדים בהגדרה ומקסום של מערכות AI.

6. השקעה ישירה מקבלת תשומת לב

על אף שהיא לא פחות מחצי מהוצאות רבות של ארגונים, תחום הרכישה הישירה מעולם לא נתמך טכנולוגית כראוי. כעת תהליך זה נמצא במגמת שינוי. ספקי פתרונות ממוקדים מפתחים כעת כלים עם AI שמשולבים היטב עם פלטפורמות ERP ושרשרות אספקה. כלים אלו נבנים כדי לנהל את המאבק המורכב עם חומרי גלם, קלטי ייצור ולוגיסטיקת ספקים.

7. אורקסטרציה של הוצאות

אורקסטרציה של הוצאות — קטגוריה שמתפתחת להביא נראות ושליטה על כל מחזור הרכישה — צוברת תאוצה. הפלטפורמות הללו התפתחו לקחת על עצמן אחריות רחבה יותר, כולל אנליטיקה, CLM, וניהול קשרי ספקים.

8. ההזדמנויות יגדלו — אך גם המורכבות

בעקבות הנטייה של חלק מהקונים לפתרונות שלם, מגזרי פתרונות חדשים, מלאים ביכולת…

באופן כללי, טכנולוגיות הרכישה משתנות לדינמיקה רעננה של חדשנות, ועל ה-CIOs להיות מוכנים לגלות גמישות ולבחון באופן מתמיד את מערך הטכנולוגיות שברשותם ככל שזו מתפתחת

Scroll to Top