תוכנית תמריצים חדשה של האוצר: קופות גמל יכולות להשקיע במיזמי תשתית עם פטור ממס מוגבר

נחשף בstart: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

תוכנית תמריצים למוסדות פיננסיים

משרד האוצר פרסם היום (ב') תזכיר חוק שמטרתו לאפשר למוסדות פיננסיים, באמצעות קופות הגמל, להרחיב את השקעותיהם בפרויקטי תשתית ונדל"ן בישראל וכן בתחום קרנות הון סיכון בהייטק. תוכנית התמריצים, שנחשפה לראשונה בstart ביולי האחרון, מתווה גישה להעלאת תקרות ההשקעה הפטורה ממס.

העלאת תקרות הפטור

לפי התוכנית, תקרת הפטור ממס עבור קופת גמל בודדת תעלה מ-20% ל-49%, ובשקעה משותפת של מספר קופות תעלה התקרה מ-50% ל-75%. בזמן שהודעת האוצר אישרה את הכיוון הכללי של התוכנית, לא פורסמו עדיין האחוזים הספציפיים החדשים.

קידום התוכנית בחקיקה

במשרד האוצר מתכוונים לקדם את התוכנית בחקיקה תוך תלות מצומצמת בהתקדמות על תקציב 2026. במקרה בו דיונים על תקציב המדינה יחודשו, יש אפשרות למסלול חקיקה משולב עבור תמריצי ההשקעות של המוסדות בתוך חוק ההסדרים של התקציב.

הצוות בראשות יוראי מצלאוי, סגן בכיר למנכ"ל משרד האוצר, לקח על עצמו את המשימה לפתח את השינוי החקיקתי המתוכנן בשנה האחרונה, בהסתמך על זיהוי בעיות שנוצרו בעקבות ההבדלים בין הוראות רשות המסים ורשות שוק ההון.

בעיות קיימות בשוק ההשקעות

במצב הנוכחי, רשות שוק ההון מאפשרת לקופות גמל להשקיע ללא הגבלה בפרויקטים מסוימים, בעוד הפטור ממס מוגבל לתקרות נמוכות יחסית. הפער הזה יוצר עיוותים שמובילים להקצאה לא יעילה של השקעות ועלויות גבוהות, ולעיתים אף להסטת השקעות לחו"ל.

במשרד האוצר מציינים כי השינוי המתוכנן הוא בעל חשיבות רבה, בפרט נוכח פרויקטי הענק שצפויים להתממש בשנים הקרובות. בחזית התוכניות, המדינה מתכננת להשקיע כ-53 מיליארד שקל בשנה הקרובה בפרויקטים בתחומי תחבורה, מים, אנרגיה וביוב.

פרויקטים עתידיים משמעותיים

בין הפרויקטים הגדולים המתוכננים: המטרו בעלות מוערכת של 150 מיליארד שקל, תוכנית החומש לרכבת בעלות 40 מיליארד שקל ותוכנית החומש לכבישים בעלות של מעל 20 מיליארד שקל.

שינויים אלו יכולים לשנות את פני ההשקעות במוסדות הפיננסיים ולהוות הזדמנות משמעותית לקידום תשתיות במדינה.

המאמר הזה מייצג התחלה של שיח מעמיק על השקעות בתשתיות בישראל ומטרתו להנחות את הציבור על ההתפתחויות האחרונות בתחום זה.

Scroll to Top