תופעת תווי הנכה מזויפים מתפשטת: ערים בישראל פועלות למגר את השימוש לרעה בחניות נכים

2025-02-21 10:29:00

665 אלף רכבים עם תו נכה: העיריות מחפשות דרכים לבלום את ההידרדרות

רקע תופעת תווי הנכה בישראל

תופעת הנכים שטוענים למוגבלות בעוד שלמעשה מדובר באנשים שאין להם מגבלה אמיתית, הפכה לשיחת היום בישראל. כמו כן, נדמה כי רבים מהציבור משתמשים בתו נכה לקבלת יתרון לא הוגן במציאת חנייה במדינה, דבר שיצר בעיות רבות למי שראויים לעזרה אמיתית. סגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג, הציג באחרונה סקר שנערך בעירייה בנוגע לשימוש בחניות נכים בעיר, שממנו עולה תמונה מדאיגה.

מצבה של חניית הנכים בירושלים

סקר שנערך על ידי עיריית ירושלים גילה כי מתוך 150 חניות נכים במרכז העיר, כל החניות בחניון סמוך נותרו ריקות, כאשר 55 רכבים עם תו נכה חנו על מדרכות כחול-לבן ועוד 50 רכבים חנו על המדרכה. דבר זה חושף את הבעיות שעם שיפור במצב התחבורה העירונית כל כך משך בו זמנית את הציבור הרחב מחפשי חניה.

תוכניות להסדרת המצב

בשבועות האחרונים הוקם פורום מיוחד, שבו חברים ארבעת סגני הערים הגדולות בישראל, במטרה לנסות ולהסדיר את השימוש הלא מוסדר בתווי הנכה. מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, ציינה כי השימוש בתה נכה על ידי בני משפחה ואנשים קרובים הפך לתופעה רווחת, דבר שפוגע במיוחד בהנכים הזקוקים לחנייה.

העיריות מבקשות מהמדינה ליישם פיצול בין שני סוגי תווי נכה: אחד עבור נכים "רגילים" ואחר עבור נכים עם מגבלה פיזית ניכרת. בנוסף לכך, קיימת כוונה להגביל את חניית הנכים ל-4 שעות בלבד במרכז העיר ירושלים.

בעיית האכיפה

טרם נכנסה לתוקף חקיקה שתאפשר אכיפת השימוש הלא הוגן בתווי הנכה ששוחררים בקלות רבה. מדובר בעבירה שניתן להטיל עליה קנס משמעותי דוגמת 14,400 שקל, יתרה מכך, המדובר באכיפה שהוטלה בידי המשטרה בלבד, דבר שמקשה על ההתמודדות עם התופעה הגוברת.

מספרים מפתיעים

לאחרונה, דיון בכנסת חשף נתונים מדאיגים, לפיהם מאז 2020 הוגשו 250 אלף בקשות לשנתיים האחרונות, ממוצע של 90 אלף תווי חניה ניתנים בישראל השתנה ואף עומד כיום על 665 אלף. מתברר כי כ-16% מכלל הרכבים בישראל מחזיקים בתו נכה, מהם כשלושה רבעים אינם נכים בפועל ונמצאים בשימוש לא הוגן.

בעיות כלכליות ותפעוליות

הזילות בתווי הנכה וההתנהלות הלא מוסדרת שבאה בעקבותיה פוגעת ישירות בנכים עצמם, שעומדים בפני קשיים במציאת חנייה, ובכך גם במדינה גובר אובדן הכנסות שנאמד ברבע מיליארד שקל בשנה. אובדן ההכנסות נובע גם מהיעדר תשלומי אגרת רישוי וחנייה שנגרם כתוצאה מהשימוש הלא הוגן בתווי הנכה.

באופן כללי, הדרכים הדחופות והגיוניות להסדרת המצב נדרשות בהקדם האפשרי, ולא ניתן להמתין עד שנמצאו פתרונות ממשרד התחבורה.

סיכום

המצב לא נעים, והעיריות צריכות לנסות לבלום את ההידרדרות. השימוש המוגבר בתווי הנכה מוביל לעומסים גדולים במדרכות ובחניות ציבוריות, ופוגע בנכים האמיתיים ובתושבים שמתקשים להתמודד עם חנייה לקויה.


תגים:

#תוויתנכה #חניותנכים #תחבורהצבורית #עיריותישראל #הנדסה_אזרחית

Scroll to Top