דילוג לתוכן

תחבורה ציבורית בעוטף עזה: קריאה דחופה לשיפור או משבר נוסף בדרך לשיקום האזור

2025-03-10 11:22:00

בזמן שמדברים על שיקום: המשבר בעוטף עזה שכולם מתעלמים ממנו

תחבורה ציבורית בעוטף: מצוקה והשלכות כלכליות

דו"ח חדש של תנועת 'עתיד לעוטף' חושף תמונת מצב מדאיגה בנוגע למערכת התחבורה הציבורית בעוטף עזה. בעוד שמדברים על שיקום האזור, תושבי המקום מתמודדים עם קשיים ניכרים, הכוללים קווים שמתבטלים ללא הודעה מוקדמת, שעות פעילות שלא מתאימות לצרכים היומיומיים, וחיבור לא מיטבי בין היישובים למרכזים השונים.

אנשי תנועת 'עתיד לעוטף' מדגישים כי המצב הנוכחי פוגע ישירות בכלכלה המקומית, בקצב השיקום וביכולת של תושבי העוטף להתנייד במדינת ישראל של 2025. "אם התחבורה הציבורית לא תעבור מהפכה מידית, המילים הגדולות על תקומה ושגשוג יישארו ריקות מתוכן", נמסר מהתנועה.

נתוני הדו"ח ותובנות מפתח

כחודש ושבוע לאחר פתיחתה מחדש של תחנת הרכבת בשדרות, תושבי האזור חשים עדיין מנותקים. הדו"ח מדבר על תחבורה ציבורית כושלת, עם זמני נסיעה לא הגיוניים, שירות דו-כיווני חלש, ותלות מוחלטת ברכב הפרטי.

בעיות עיקריות במערכת התחבורה הציבורית

  • תדירות נמוכה: קווים חולפים בלבד, ללא חיבורים ישירים ויעילים בין היישובים.
  • בשעות הפעילות: שעות מוגבלות, עם קווי שירות המפסיקים לפעול מוקדם מדי בערב לעומת ערים אחרות.
  • חוסר סנכרון בין קווים: עומסים והיעדר חיבוריות פנימית בערים הגדולות.
  • תשתיות לא מתאימות: קווי שירות מסוימים אינם פועלים בשכונות חדשות, פוגעים באוכלוסיות מיוחדות.

האתגרים שהציב משרד התחבורה

למרות הגידול משמעותי באוכלוסייה (כ-7000 תושבים חדשים בנתיבות), תוך שנתיים בלבד, שירותי התחבורה הציבורית נותרו בעינם. משרד התחבורה ביצע קיצוצים משמעותיים בתדירויות הקווים, דבר שהוביל לתסכול בקרב התושבים.

המלצות לשיפור התחבורה הציבורית

הדו"ח מציע מספר פתרונות למקבלי ההחלטות, ובתחילה מציין את הצורך בתוספת קווים במערכת רכבות קיימת וייעול הקווים העירוניים. בראש ההמלצות עומדת דרישה להתייחס לשיפור התחבורה הציבורית בעוטף כאל "משימה לאומית".

הקשר בין תחבורה לצמיחה

אהד כהן, מנכ"ל 'עתיד לעוטף', מסביר כי "אי אפשר לדבר על חיזוק העוטף בלי לחבר אותו מחדש למדינה". הוא טוען כי השיקום לא יוכל לקרות ללא פתרון תחבורתי זמין שיאפשר גישה לעבודה, לימודים וטיפול רפואי.

תגובת משרד התחבורה

נכון לכתיבת שורות אלו, משרד התחבורה טרם מסר תגובה רשמית בנוגע לעובדות המוצגות בדו"ח.


תגיות: תחבורה ציבורית, עוטף עזה, משרד התחבורה, איכות החיים, תושבי העוטף

Scroll to Top