דילוג לתוכן

תשתיות התחבורה בישראל בסכנת קריסה: רכזת התחבורה באוצר מציגה תחזית מדאיגה לפקקים עד 2040

2025-01-29 12:54:00

תחזית הפקקים הקשה של רכזת התחבורה באוצר

מחיר הפקקים והצפי לעתיד

רכזת התחבורה באוצר, ספיר איפרגן, הציגה נתונים מדאיגים על מצבו של התחבורה בישראל, כאשר היא צפתה כי הפקקים יכבידו במיוחד על התשתיות עד לשנת 2040. לדבריה, העלויות המוערכות של הגודש בכבישים עומדות כיום על 24 מיליארד שקל בשנה וצפויות להגיע ל-42 מיליארד שקל בשנת 2040, כאשר הרחבת הכבישים לא תפתור את הבעיה, אלא תעביר את הפקק ממקום אחד לאחר.

בעיות עומס ופיתרונות

איפרגן ציינה כי מהירות הנסיעה בכניסה לתל אביב צונחת בעשרות אחוזים בשעות שיא, עם תוצאות קשות במיוחד בכבישים מרכזיים. הזמן הממוצע לנסיעה של 10 קילומטרים בתל אביב קופץ מ-25 דקות בשעות השפל ל-56 דקות בשעות השיא. בירושלים הזמן מזנק מ-26 דקות ל-47 דקות.

התחבורה הציבורית כפתרון

איפרגן הבהירה כי הפתרון טמון בהגברת השימוש בתחבורה הציבורית לכ-40% מכלל הנסיעות. נכון להיום, האחוז נמוך בהרבה, מה שמקשה על היכולת להתמודד עם עומסי התנועה. היא אף קראה לשפר את תכנון קווי האוטובוסים ולייעל את המסלולים.

האתגרים בעסקי התחבורה

בכנס, טען ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים, כי שעות הנסיעה הארוכות באוטובוסים גורמות לעלייה בתאונות הדרכים, והציע לקצר קווים ארוכים שלא מותאמים למצב הנוכחי.

דוגמאות מהעולם

איפרגן ציינה נתונים מעודדים מטיפול בעומס תנועה באזורים בניו יורק, שבהם הפחתת הגודש הובילה להקטנת מספר המכוניות בכ-8% ולחיסכון של עד 63% בזמן הנסיעה.

סיכום

הבעיות שבהן נתקלת התחבורה הציבורית בישראל מצריכות פתרונות מיידיים ותכנון מחדש של הקווים והמשאבים. גם ההשקעות הגדולות בתשתיות אינן מספיקות, ויש צורך בגישות חדשניות ושימושיות לסיוע בהקלת עומסי התנועה.


תגים:

תחבורה ציבורית, פקקים, תשתיות, משרד האוצר, תחבורה ישראל, תחבורה עירונית, אגרות גודש

כתיבת תגובה

Scroll to Top