נמל התעופה סכיפהול לא יבטל את העלאת התעריפים
החלטת רשות השווקים והצרכנות ההולנדית
רשות השווקים והצרכנות ההולנדית (ACM) הודיעה כי נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם אינו מחויב לבטל את העלאת תעריפי הנמל בשיעור של 41%, שהחלה באפריל. בשדה התעופה טוענים כי העלאת המחירים נועדה להתמודד עם אינפלציה גבוהה ולכסות הפסדים בגובה 1.3 מיליארד יורו שנגרמו במהלך תקופת הקורונה.
השקעות עתידיות בשדה התעופה
לפי דיווחים מהולנד, שדה התעופה מתכנן להשקיע 6 מיליארד יורו בשיפוצים ובנייה חדשה, דבר אשר עשוי להוביל לעליות נוספות במחירים בעתיד. על פי העיתון ההולנדי De Volkskrant, הרשות קבעה כי ההעלאה אינה בלתי סבירה, והסבירה כי היא מיועדת לכיסוי עלויות עדכניות ועומדת בדרישות חוק התעופה.
התנגדויות מצד חברות התעופה
חברות התעופה KLM ואיזיג'ט, בשיתוף עם שמונה חברות נוספות ושלוש קבוצות אינטרס, הביעו התנגדות להעלאת התעריפים. הן טוענות כי ההעלאה תוביל לעלייה של כ-15 יורו במחיר הכרטיס. מנכ"לית KLM, מריאן רינטל, תיארה את המהלך כ"בלתי נבון", והדגישה את הפגיעה במעמדו הבינלאומי של שדה התעופה.
תגובות והרשאות רגולטוריות
הרשות מאפשרת לשדה התעופה לגבות תעריפים גבוהים יותר עבור מטוסים רועשים וטיסות לילה, ומחירים נמוכים יותר עבור מטוסים שקטים, במטרה לעודד טיסה בת קיימא ולהפחית רעש. עם זאת, לא אושרה הרחבת "הרשימה השחורה" של סוגי מטוסים רועשים, כדוגמת בואינג 747-400.
חששות לעתיד
בין השנים 2022 ל-2024, התעריפים עלו ב-40% נוספים לעומת עלייה דומה ב-2021, בעקבות משבר הקורונה. חברות התעופה חוששות כי עליות אלו עשויות להסיט נוסעים ומטענים מהשדה. יו"ר ארגון Barin, מרניקס פרויטמה, ציין כי הם מודאגים מהעלאות אלו וקוראים למחוקקים לתקן את חוק התעופה.
חברות התעופה סבורות כי הפסדי השדה צריכים להיות מכוסים על ידי בעלי המניות – ממשלת הולנד ועיריית אמסטרדם – כפי שנעשה במדינות אחרות. גובה התשלומים של חברות התעופה תלוי במספר הנוסעים ובסוג המטוס, וכולל שירותים כמו ביטחון וניקיון.
לבסוף, חברות התעופה זוכות לחשש מפני ניהול לקוי של פרויקטים יקרים בשדה התעופה, כמו טרמינל A, שעלותו תפחה פי שישה מהתקציב המתוכנן, והביצוע שלו התעכב. חברות התעופה שוקלות כעת אם להגיש ערעור על החלטת הרשות