מציאות מדומה ככלי שיקום לניצולי שבץ מוחי
סקירת מחקר Cochrane
סקירה מעודכנת של Cochrane מצאה כי השימוש במציאות מדומה (VR) בהקשר של טיפול בניצולי שבץ מוחי עשוי לשפר את תנועת הזרוע שלהם. ממצאי המחקר מצביעים על כך שהטכנולוגיה הזו יכולה לשמש כלי מבטיח להגברת מאמצי השיקום, ובמיוחד על ידי הגדלת כמות הטיפול שהחולים מקבלים.
על המחקר
סקירה זו, שהתקיימה בשיתוף פעולה בין מדענים מאוסטרליה, קנדה וארצות הברית, היא העדכון הרביעי מאז שהמחקר פורסם לראשונה בשנת 2011. גרסה זו כוללת נתונים מ-190 ניסויים שבהם השתתפו 7,188 משתתפים, עם 119 מחקרים חדשים שנוספו מאז הגרסה הקודמת ב-2017. במהלך הסקירה נבדקו טכנולוגיות VR רבות, החל ממשחקים פשוטים ועד מכשירים שפותחו במיוחד עבור טיפולים קליניים.
תוצאות עיקריות
הצוות מצא כי השפעות ה-VR, בהשוואה לטיפול קונבנציונלי, אפשרו שיפור קל בתפקוד ובפעילות של הזרוע. כאשר VR נוספה לטיפול הרגיל, נצפו שיפורים גדולים יותר בזכות הגדלת זמן הטיפול הכולל. פרופ' קייט לובר, סופרת ראשית מהאוניברסיטת פלינדרס, ציינה כי הבילוי בזמן רב יותר בטיפול משפר את התוצאות לאחר שבץ מוחי, והמערכת יכולה לספק דרך זולה ומרתקת להגדיל את כמות הטיפול.
יתרונות נוספים של VR
הסקירה מצאה גם כי מציאות מדומה עשויה להועיל לשיפור האיזון ולצמצום מגבלות בפעילות. עם זאת, השפעתה על ניידות, השתתפות ואיכות החיים נותרה לא ברורה בשל היעדר ראיות מספקות. מבין המחקרים הרבים שנערכו, רבים היו בגודל קטן והשתמשו בטכנולוגיות בסיסיות, כך שהצורך במחקרים נוספים בתנאים מעוצבים ומדויקים יותר ברור.
הפוטנציאל של VR בעתיד
לפרופ' לובר ברור כי הטכנולוגיה עשויה לשמש לדימוי סביבות חיים אמיתיות, כמו קניות בסופר או חציית רחובות, דבר המאפשר למטפלים לבצע ניסויים בטוחים עם חולים. עד כה, מרבית תוכניות ה-VR מתמקדות באימוני תנועה ולא מציעות פתרונות לשיפור יכולות פונקציונליות כמו התלבשות או בישול.
בסיכום הסקירה, למרות שהתופעות לוואי נבדקו בסוגי מחקרים רבים והיו נדירות, המחקר מדגיש את הצורך להמשיך לחקור ולהתפתח בתחום, במיוחד עבור טכנולוגיות המיועדות לסיטואציות ספציפיות