דילוג לתוכן

החשכ"ל: גירעון ישראל לא צפוי לעלות despite המלחמה מול איראן ובעזה, והכנסות המסים צפויות לכסות על העלויות

הגירעון של ישראל לא יעלה למרות הלחימה מול איראן ובעזה

תחזית החשב הכללי

כך העריך היום החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, כי למרות הזינוק בהוצאות הביטחוניות למימון המבצע באיראן והמלחמה בעזה, ההשפעה נטו על הגירעון תהיה זניחה עד מתונה. על פי תחזית החשכ"ל, הגידול בהוצאות המדינה ביחס לתקציב יקוזז באופן כמעט מלא על ידי התחזקות זרם ההכנסות ממסים.

מדיניות משרד האוצר

בשל תחזיות אלו, משרד האוצר לא מתכוון להגדיל את קצב גיוסי החוב בארץ ובעולם על מנת לכסות את עלויות המלחמה. רוטנברג ציין כי חברות דירוג האשראי צפויות להגיב בחיוב להתפתחויות של ישראל בזירה הביטחונית, לאחר שהורידו את דירוג האשראי של ישראל במספר מקרים מאז ה-7 באוקטובר.

נתוני הגירעון

נכון לסוף מאי, הגירעון של ישראל עומד על 5% תוצר, כאשר היעד שהוגדר בתקציב 2025 עומד על 4.9% תוצר. גם אם תתממש התחזית החיובית של החשב הכללי, זה לא יפטור את משרד האוצר מתהליך החקיקה של פתיחת התקציב. מגבלת ההוצאה, שהיא קשיחה בחוק, מונעת מהמדינה לחרוג ממנה.

מתח בין משרדי הממשלה

באופן כללי, קיימת תחושה של מתח מתמשך בין מערכת הביטחון לצרכים הציבוריים הלגיטימיים, כמו תחבורה וחינוך. דבר זה ידרוש הכרעה בדרג המדיני על סדרי העדיפויות, במיוחד לקראת תקציב 2025.

יש לציין כי הפערים בין מערכת הביטחון לאוצר על היקף התוספות המיידיות ל-2025 עדיין רחבים, והערכה היא כי אם המשא ומתן עם מערכת הביטחון לא יתנהל בסכומים ריאליים, יוקדמו "התאמות" בצד ההכנסה, אשר עשויות לכלול העלאות מסים וגזירות.

קיצוצים ותוכניות לעתיד

לצד זאת, משרד האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה, בסכום כולל של 700 מיליון שקל, כחלק מהמגבלות הפיסקליות הלאור המצב הקיים.

הכנות אלו מדגישות את הקשיים הכלכליים אליהם ישראל מתמודדת מול מצב הביטחוני המורכב, והשפעותיו על התקציב הציבורי

Scroll to Top