דילוג לתוכן

סין מחזיקה באסטרטגיה מנצחת: האם טראמפ יכול להושיע את תעשיית הרכב האמריקאית מהתלות במינרלים נדירים?

צוחקת כל הדרך: הקלף החזק בעולם נמצא בידיים של סין – וטראמפ אובד עצות

סין שולטת בתעשייה העולמית

סין מחזיקה בכ-70% ממכרות היסודות הנדירים בעולם, ובשלטון מוחלט של כ-90% משוק העיבוד שלהם. מדובר במינרלים חיוניים להפקת מוצרים טכנולוגיים מודרניים, החל ממטוסי קרב ועד טלפונים חכמים. ההשפעה של סין על תעשיית הרכב העולמית פורסמה לאחר שהכריזה על הפסקת יצוא של יסודות נדירים, דבר שגרם להכנסת תעשיות רכב רבות ללחץ עצום.

המשבר בשוק הרכב

ב-4 באפריל האחרון, ההחלטה הסינית הביאה להפסדות משמעותיות, כאשר יצרניות רכב נאלצו לסגור מפעלים ולפסק את קווי הייצור. דן הירש, מנהל בכיר ב-AlixPartners, תיאר את המצב כ"הלם שהגיע משום מקום".

מה הופך את היסודות הנדירים לחיוניים

יסודות נדירים הם קבוצה של 17 יסודות כימיים הנחשבים לחיוניים לא רק לרכבים חשמליים אלא גם למוצרים רבים אחרים בתעשייה. גרסלין בסקרן, מנהלת התכנית לביטחון מינרלים קריטיים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, ציינה כי לא ניתן לייצר מכונית ללא אדמות נדירות.

המונופול הסיני על הייצור

מה שמקנה לסין את הכוח הרב בתחום אינו רק שליטת המכרות אלא גם הבעלות על שרשרת הייצור. המונופול הסיני מושתת על תהליכי עיבוד מסובכים ויקרים, שהופכים את ההפקה מיסודות נדירים לאתגר טכנולוגי.

אסטרטגיה גיאופוליטית

מאז 2023, סין החלה להדק את שליטתה בכמה מהמינרלים הקריטיים המוענקים לעולם. לאור זאת, ממשל טראמפ חתם על הסכם עם אוקראינה שייתן לארה"ב גישה מועדפת למינרלים נדירים.

פתרונות חלקיים ואי ודאות מתמשכת

למרות התקדמות ההסכמים, ישנה תחושת אי ודאות גדולה בין ארה"ב לסין בעקבות מכסים והגבלות המשפיעים על שוק המינרלים. הירש הזהיר כי המשבר עלול לעלות לשדות נוספים בעתיד, ולא מצומצם רק לאדמות נדירות.

אזהרה לעתיד

תעשיית הרכב לומדת שוב את המחיר של תלות במקור אספקה אחד. המשבר בשוק היסודות הנדירים מדגיש את הצורך בחיפוש פתרונות חלופיים, כולל מיחזור ופיתוח מקורות חדשים.

המסר המרכזי ברור: התעשייה אינה יכולה להסתמך על מקורות אספקה בודדים, והאגף הטכנולוגי לא יכול להיאבק באתגרים מבלי לבחון אופציות אחרות

Scroll to Top