לימודי ישראל בסכנת הכחדה באקדמיה האמריקנית: דו"ח JPPI מזהיר מפני דה-לגיטימציה הולכת ומתרקמת

דוח מיוחד של המכון למדיניות העם היהודי: לימודי ישראל באקדמיה בארה"ב נעלמים

מצב קשה של לימודי ישראל

המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) פרסם דוח מקיף וראשוני על לימודי ישראל באקדמיה האמריקנית. הדוח, שנכתב על ידי ד"ר שרה יעל הירשהורן, מדגיש את המצב הקשה של תחום לימודי ישראל, אשר נמצא במשבר עמוק ועשוי להיעלם לחלוטין ממפת ההשכלה הגבוהה בארצות הברית אם לא יינקטו צעדים דרסטיים לשיפורו.

מגמות מדאיגות ודיכוי אקדמי

במרכז הדו"ח עומדות המגמות המחריפות של דה-לגיטימציה כלפי ישראל והציונות. בעקבות לחצים פוליטיים מכיוונים שונים המקדמים חרמות, הפיכת כל עיסוק בישראל לנושא פרובוקטיבי הפכה לתופעה שכיחה. תוכניות אקדמיות רבות אימצו מסגרות חשיבה המבוססות על לימודי אתניות ותיאוריות פוסט-קולוניאליסטיות, שבהן הציונות מוזכרת לעיתים קרובות כפרויקט קולוניאליסטי.

בנוסף, האוניברסיטאות האמריקאיות נהפכות לפחות סובלניות כלפי מורכבויות הזהות היהודית והישראלית. במקרים רבים, עיסוק בישראל נתפס כ"בעייתי", דבר המוביל לכך שחוקרים וסטודנטים המנסים לעסוק בנושא נאלצים להתמודד עם התנגדות ניכרת.

המיקוד החד-ממדי ופגיעות זהות יהודית

הדו"ח מצביע גם על כך שהפרשנויות החד-ממדיות המפחיתות את הלגיטימציה של הציונות עולות על המבט הרב-שכבתי שהיה נוכח עד כה. כתוצאה מכך, צעירים יהודים המנסים להתחבר לזהותם באמצעות לימודים אקדמיים מוצאים את עצמם ללא אפשרויות המקשרות אותם לשורשיהם ההיסטוריים והתרבותיים, שמהם זקוקים יותר מתמיד.

הצעות לפתרון המשבר

המומחים ב-JPPI טוענים כי ללא התארגנות מחדש והגדרה מחודשת של מטרות לימודי ישראל, התחום עלול להיכחד. בין ההמלצות המרכזיות להתמודדות עם המשבר מופיעות: יציאה מהקמפוס, הקמת מסגרות חלופיות ללימודי ישראל מחוץ למוסדות האקדמיים, ושיתופי פעולה עם מכוני מדיניות וארגונים יהודיים.

נשיא המכון, פרופ' ידידיה שטרן, ציין כי "דווקא משום שישראל והסכסוך הישראלי-פלסטיני נמצאים במרכז השיח הציבורי, החשיבות של לימודי ישראל באקדמיה בארה"ב גבוהה מתמיד. עלינו לוודא שישראל תישאר נושא לגיטימי ללימוד ודיון".

סיכום

דוח זה מהווה קריאת השכמה לסגל האקדמי, לקובעי מדיניות ולמובילי דעה, שמומלץ להם לפעול כדי לשמר את תחום לימודי ישראל כאמצעי חיוני לקידום ידע ודיון פתוח על ישראל בזירה הציבורית והאקדמית

Scroll to Top