אסון ההתרסקות של מטוס אייר אינדיה: חשש שהטייס התאבד
חקירת התרסקות מטוס אייר אינדיה
החקירה שנפתחה בעקבות התרסקות טיסת "אייר אינדיה" מהעיר אחמדאבאד ללונדון, בה איבדו 260 בני אדם את חייהם, מצביעה על חשד מעניין במיוחד: ייתכן כי מדובר בהתאבדות של הטייס הראשי. דיווחים ראשוניים מצביעים על כיבוי יזום של הדלק לשני מנועי המטוס, מה שגרם לאובדן דחף לצלילה בלתי נשלטת בטיסת בואינג 787 דרימליינר, שגרמה לתאונה קטלנית.
פרטי התרסקות
כעבור 32 שניות מהרגע שעלה המטוס לאוויר, הוא התרסק לתוך בניין מגורים בעיר, מה שגרם למותם של 241 נוסעים ואנשי צוות ו-19 בני אדם נוספים על הקרקע. כידוע, רק נוסע אחד שרד.
המצב הנפשי של הטייס
קפטן סומיט סבהרוול, בן 58, תכנן לפרוש לגמלאות בקרוב. שכנים דיווחו כי היה במצב נפשי ירוד לאחר מות אמו והשקלה לפרוש מוקדם כדי לטפל באביו הקשיש. בעדות שסיפק אחד השכנים, קפטן סבהרוול אמר: "עוד טיסה או שתיים, ואז אני פורש כדי להיות עם אבא".
עדויות ודיווחים
בהקשר של כיבוי המנועים, תיעוד מהקופסה השחורה גילה שיחה בין הטייסים, שבה אחד מהם שואל: "למה כיבית את הדלק?", והשני משיב: "אני לא כיביתי". המידע הזה, יחד עם נתוני החקירה, מצביע על כך שמדובר בפעולה מודעת ולא בטעות.
היערכות למצב נפשי של טייסים
בעקבות האסון, מתעוררת השאלה כיצד מתבצעת הערכת מצב נפשי לטייסים. רבות מחברות התעופה אינן מקיימות בדיקות פסיכיאטריות שגרתיות במהלך הקריירה, אלא רק בעת קבלת העובד לעבודה. לעיתים ההערכות הנפשיות כוללות אך ורק תשאולים רפואיים כללים, מה שעלול להחסיר איתור של סימני מצוקה רגשית.
במדינות אירופה, לאחר התאונה הקטלנית של טיסת גרמניה-ווינגס ב-2015, הוקמו תקנות חדשות המחייבות חברות תעופה לקיים מדיניות סינון וליווי פסיכולוגי, אך יישום הכללים אינו אחיד.
המצב בישראל
בישראל כל טייס עובר בדיקת קבלה מקיפה, כולל פרק פסיכולוגי. עם זאת, לא קיימת חובת בדיקה נפשית חוזרת. מומחים מסבירים שהטייסים לעיתים נמנעים מלדווח על קשיים נפשיים מחשש לאבד את רישיון הטיסה שלהם.
צעדים המומלצים למניעת התאבדות טייסים
מומחים ממליצים על מספר צעדים לחיזוק המודעות והנחנו על בריאות נפשית כולל מערכות דיווח אנונימיות ובדיקות תקופתיות בטיפול פסיכיאטרי. בנוסף, מדברים גם על הצורך בשינוי התרבות הארגונית כך שטייסים ירגישו בנוח לבקש עזרה מבלי לחשוש למעמדם.
פתרונות טכנולוגיים
חוקרים מציעים לפתח מערכות שיזהו תנועות חריגות בתא הטייס וישלחו אזהרות מיידיות למרכזי שליטה, על מנת למנוע מקרי התרסקות דומים בעתיד.
דרישות מחברות התעופה
משפחות הנספים דורשות לדעת מדוע לא בוצעה בדיקה פסיכולוגית מקיפה לקפטן בטרם הטיסה. בעיות רפואיות נפשיות אצל טייסים אינן דבר חדש, עם מחקרים המצביעים על 15% מהטייסים ברחבי העולם המדווחים על סימני דיכאון.
מועצת התעופה הבינלאומית (ICAO) צפויה לבחון את המקרה ולשקול יישום נהלים חדשים להערכת בריאות נפשית בקרב טייסים