מרוץ התעופה הירוקה: כיצד הסטארט-אפ השבדי מאתגר את שלטון בואינג ואיירבוס בשוק המטוסים החשמליים

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

מבוא

בתקופה שבה פחד משינויי אקלים והצורך בטכנולוגיות טיסה נקיות נראים קריטיים מתמיד, חברות תעופה, יצרניות מטוסים ורשויות ממשלתיות משקיעות מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות שיאפשרו טיסה ירוקה, שקטה ויעילה יותר. בתחרות זו, החברות המסורתיות בואינג ואיירבוס מוצאות את עצמן מתמודדות עם אתגרים חדשים, ובמקביל עולה מולהן סטארט-אפ חדש משבדיה בשם Heart Aerospace.

תעופה ירוקה: הזדמנות כלכלית

עולם התחבורה מתקדם לעבר דרישות טכנולוגיות סביבתיות, והמעבר לתעופה ירוקה אינו רק חזון, אלא הזדמנות כלכלית אסטרטגית. המציאות היא שישנן מדינות וחברות שאם לא יאיצו את ההסתגלות, יוותרו מאחור. הקרב בין בואינג לאיירבוס כיום, מושפע משיפוטיות של יעילות דלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית.

פתרונות טכנולוגיים חדשים

המעבר לדלקי תעופה בני קיימא (SAF – Sustainable Aviation Fuels) מהווה את המפתח להפחתת הפליטות המזהמות. דלקים אלו מפיקים ירידה משמעותית בפליטות פחמן והחברות כמו בואינג ואיירבוס כבר החלו לבצע טיסות ניסוי עם דלקים "ירוקים". במקביל, התחילו גם פיתוחים בתחום המטוסים החשמליים וההיברידיים, כשלחברות כמו Heart Aerospace ו-Eviation יש פוטנציאל גדול בתחום טיסות קצרות.

איירבוס: הענק שמרים את הכפפה

איירבוס מציגה את מטוס ZEROe, שמטרתו היא לפתח מטוס מסחרי עם אפס פליטת פחמן. האתגר הוא שפרויקט זה עדיין בשלביו הראשונים ומיועד לצאת לשוק באמצע שנות ה-30 של המאה הנוכחית. ביולי 2023, ביצעה איירבוס טיסה ראשונה של המטוס EcoPulse, מטוס היברידי-חשמלי שהפגין שקט כמעט מוחלט באוויר.

בואינג: הוותיקה עם אתגרים

בואינג, כלפחות בשלב זה, נתקלת בקשיים ותהליכים מתעכבים בפרויקטים כמו תוכנית ה-x777. החברה מתמודדת עם אתגרים של תכנון ואובדן כספי, אך היא משקיעה גם בתחום המטוסים הירוקים ועובדת עם GE Aviation ונאס"א על פיתוח מנוע היברידי-חשמלי.

Heart Aerospace: הסטארט-אפ השבדי

Heart Aerospace פועלת לפתח מטוס חשמלי/היברידי המסוגל לשאת 30 נוסעים. החברה מרגישה בנוח בשוק של טיסות קצרות, אך מצריכה מימון והסמכות רגולטוריות כדי להיכנס לשוק הנרחב. ניסויי החברה ברחבי שבדיה, כמו טיסות בתנאים קרים במיוחד, הביאו לחדשנות כמו טכנולוגיות חימום פנימיות לסוללות.

גורמים מכריעים לעתיד התעופה

עתיד התחום תלוי בכמה גורמים מרכזיים:

  • טכנולוגיית הסוללות – ככל שהסוללות יתפתחו ויהיו קלות ויעילות, כך הטווח והקיבולת יגדלו.
  • תשתית קרקעית – צורך בתשתיות ייחודיות לתדלוק מטוסים חשמליים ומימניים הוא מקריטיות גבוהות הן למשרד התחבורה והן לחברות התעופה.
  • רגולציה והתאמה לשוק – ההסמכות של מטוסים חדשים הופכות למשאב יקר אם כלים אינו מצליחים לעמוד בכל הדרישות.

מסקנה

כשהתאמת היא ש-Heart Aerospace יכולה להיות הראשונה להפעיל מטוס חשמלי מסחרי, המאבק העיקרי בין איירבוס לבואינג עדיין נמשך, עם יתרון ברור לאיירבוס בשלב זה. בהשקעות ובחזון, איירבוס מתמקדת במימן ובחשמל, מה שמקנה לה יתרון בשוק המתפתח של התעופה הירוקה.

עם כל ההתפתחות, ניתן לקוות שערים רבות ברחבי העולם יהיו מצוידות בטכנולוגיות מהפכניות, שיביאו סוף סוף לטיסה נקייה וברת קיימא.

הכותב הוא מהנדס בכיר מומחה לתעופה ועובד בואינג לשעבר.

Scroll to Top