פרשת השבוע: בראשית
יסוד האמונה בבריאה
במסגרת לימודי התורה והיהדות, מוצגת בפרשת בראשית האמונה הבסיסית בדבר קיומו של הבורא. האמונה הזאת מהווה את היסוד לכל הדתות, כולל הנצרות והאיסלאם, שהיו מושפעות מן היהדות, והיא נוגעת בלב ליבה של הדת היהודית. הרב ישראל מאיר זינגרביץ' מביא את דברי הרב שלמה לוינשטיין, כאשר מדובר על החשיבות ההכרחית והבסיסית של האמונה שהקב"ה ברא את העולם. ללא עיקרון זה, אין תוקף למצוות, לתורה ולעקרונות החיים של עם ישראל וארץ ישראל.
שאלות על האמונה
הגאון רבי אלחנן וסרמן, אחד מגדולי התורה לפני השואה, מעלה שאלה הומניסטית נוקבת: כיצד ייתכן שהתורה מצווה על כל יהודי, בגיל מצוות, להאמין בבריאת העולם, כאשר דמויות מופת כמו אריסטו לא החזיקו באמונה זו? מדוע אדם פשוט, שאינו זוכה לתפיסות פילוסופיות מורכבות, מחויב באותה מידה להאמין?
כדי לתאר את ההתמודדות עם שאלות אלו, הרב שלמה לוינשטיין מציג סיפור על רועה חזירים בכפר נידח שרק עוסק בעבודתו יומם ולילה. בעבודתו הוא מתמקד במרעה, ובחיים אין לו התעסקות בשאלות על קיום הבורא או את תכליתו של האדם. כאשר הוא עובר לעולם הבא, המלאכים שואלים אותו אם האמין בבורא. הוא מופתע ואינו מבין לנושא השאלה.
התבוננות מחודשת על בריאה
הרב שך זצ"ל מתייחס לטענה של הרועה ומסביר כיצד ניתן להבין מתוך התבוננות בדברים פשוטים כמו תפוז את העיקרון הראשון בעשרת הדיברות: "אני ה' אלוקיך". הוא חושף את ההכנה המיוחדת של התפוז בצבעו, שמוסתר כשיש עדיין על העץ, כדי למשוך את תשומת הלב רק כאשר הוא מוכן.
הפלאים ביזמות הטבע – כיצד התפוז עשוי להכיל מספר פלחים שמכילים מיץ, ואיך לפירות יש גרעינים היכולים להצמיח עוד עצים – מצביעים כולם על חוכמה עליונה, ושואלים: מי ברא את כל זה? אנשים נדרשים לראות את הראיה החיה ליצירת הבורא, עם החובות המוטלות עליהם בעקבותיה.
מה מסביר הכתוב
בעולם האמת אין תירוצים. כל אדם, קטן כגדול, מחויב להבין ולהתבונן במציאות סביבו, ולראות שהעדים החיוניים לאמונה נמצאים בכל צעד וצעד. המסר המרכזי בפרשת בראשית מבקש מאיתנו לראות את היד המכוונת, שמאחורי כל פרט בטבע מתקיים הניהול האינסופי של הקב"ה.
על כולנו מוטלת החובה להתבונן, להשוות ולראות את המורכבות והיופי של הבריאה ולזכור את האמונה בבריאתה בכל יום מחדש.