אבוקות באולם: פרו-פלסטינים התפרעו בקונצרט הפילהרמונית בפריז, הנגנים הורדו
אירוע לקראת הקונצרט
בשבוע האחרון, קונצרט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בפריז השתבש כאשר מפגינים פרו-פלסטינים הציתו אבוקות באולם. עדים למקום תיארו את המהומה שפרצה במהלך הנגינה, כאשר הנגנים נאלצו לעזוב את הבמה בעקבות הצעקות וההפרעות החוזרות ונשנות. האירוע התרחש ביום חמישי בערב, כשהנגנים לאור המהומה ירדו מהבמה וקיבלו תמיכתם של כחלות מהקהל לאחר חזרת התזמורת לבמה.
תגובות לאירוע
בעקבות האירועים, בית הספר למוזיקה באוניברסיטת תל אביב פרסם פוסט בפייסבוק שבו תיאר את המהומות. הפוסט עורר תגובות נזעמות מישראלים ששיתפו את תחושותיהם, ושמעו על הצורך להמשיך בפעילויות תרבותיות למרות הקשיים. ספי הנדלר, פרופסור לאומנות בעיתונאות, ביקר את האירועים ברשת החברתית X, וטען כי המהומות באולם הפילהרמונית היו "תקריות מכוערות".
הקשר למלחמה בעזה
התזמורת הפילהרמונית הישראלית לא הייתה זרה למחלוקות על רקע המצב במזרח התיכון. לפני כחודשיים, קונצרט של התזמורת הפילהרמונית של מינכן בוטל בעקבות תפקידו של המנצח להב שני, שגם הוא מנהל את התזמורת הפילהרמונית הישראלית. ההחלטה לבטל את הקונצרט עוררה התנגדות מצד גורמים ישראלים ובינלאומיים, אשר גינו את המהלך כהבעת אנטישמיות.
תגובות לשיתופי פעולה עם גופים זרים
בהקשר זה, שני התייחס להחלטה להפסיק את שיתוף הפעולה עם התזמורת הפילהרמונית של מינכן כאכזבה, והביע את חשיבות המוזיקה כגורם מחבר בזמן משבר. הוא ציין כי התקופה הנוכחית מאולצת את האמנים להתמודד עם לחצים פוליטיים שמכבידים על יצירתם. הוא דיבר על הכאב שחשו ישראלים רבים בעקבות המקרה, והביע תקווה לריפוי ולפיוס בין עמים.
סיכום
האירועים בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בפריז מצביעים על המתיחות הגוברת סביב הדיאלוג על המצב במזרח התיכון. השפעת המוזיקה על חיבור בין תרבויות תמשיך להיבחן, יחד עם הצורך לגבש פתרונות לשיפור המצב הקשה באיזור