היועץ המשפטי של ועדת חוקה מזהיר: הצעת החוק של רוטמן – תוביל לאובדן שליטה
דיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט
שלשום (שני) נערך דיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת, לקראת הכנה לקריאה ראשונה שנוגעת להצעות חוק המציעות לפצל את תפקיד היועצת המשפטית לממשלה. על שולחן הוועדה מונחות תשעה הצעות חוק פרטיות המציעות מודלים שונים לפיצול התפקיד ושינוי סמכויותיו ומעמדו של היועץ המשפטי לממשלה.
בעיות בפיצול התפקיד
היועץ המשפטי של ועדת חוק, חוקה ומשפט, הצביע על מספר בעיות חמורות בהצעת החוק של שמחה רוטמן. הוא פתח את הדיון בהסבר הנימוקים בעד פיצול התפקיד, וטען כי ישנו חשש לניגוד עניינים מובנה בין תפקידו של היועץ כיועץ לממשלה ובתפקידו כראש התביעה הכללית. מחד גיסא, היועץ מעניק שירות לשרים, ומאידך גיסא, הוא מורה על חקירות וכתבי אישום נגדם, דבר אשר פוגע ביחסי האמון בינהם.
מציאת פתרונות
בהמשך לדיון, הועלתה טענה כי החשש מניגוד עניינים הינו מופרז, כיוון שהרוב המוחלט של השרים אינו נחקר או עומד לדין בסיטואציות רבות. הנציגים טוענים שהמקרים המתנהלים נגד השרים מהווים אחוז מזערי מכלל התיקים שהיועץ מופקד עליהם. זאת ועוד, נטען כי ניתן לספק פתרונות נקודתיים על ידי העברת ענייני השרים לסמכות פרקליט המדינה.
מינוי התובע הכללי
בנוגע למינוי התובע הכללי, הזהיר היועץ כי "לא מצאנו תמיכה בגישה לפיה יש להותיר את הליך המינוי והפיטורים של התובע הכללי בידי הדרג הנבחר בלבד". מסביר היועץ כי קיימת הסכמה רחבה בצורך במעורבות של גורם מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי, על מנת להבטיח את עצמאות התובע הכללי. היעדר מעורבות כזו עלול לפגוע בעצמאותו ויגרום להיותו תלוי בממשלה ובקואליציה.
עצמאות היועץ המשפטי לממשלה
יועץ משפטי לממשלה ומייצג המדינה בערכאות הם תפקידים ששמירה עליהם הכרחית לשלטון החוק והאינטרס הציבורי. הצעת החוק הנדונה כוללת הסדרים אשר עלולים להפוך את היועץ המשפטי לממשלה ואת מייצג המדינה לערכאות לעורכי דין פרטיים של הממשלה, תוך פגיעה בהגדרות תפקידו הנוכחי כגורם עצמאי ובלתי תלוי.
סיכום
בסופו של יום, ההצעות לפיצול תפקיד היועצת המשפטית לממשלה מעוררות חשש משמעותי לתפקודו העצמאי של היועץ המשפטי והשפעתן על שלטון החוק בישראל. הודעתו של היועץ המשפטי מציבה אתגרים חשובים בפני המחוקקים לקראת הצעות החוק המתקדמות.