מלחמת הסחר והשפעתה על מחירי המוצרים באינטרנט
מבוא למלחמת הסחר
המלחמה הסחר שהכריז נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על סין, עומדת לשנות את פני תחום הקניות המקוונות בישראל. העלאת המכסים לרמה חסרת תקדים של 145% על מוצרים מסין צפויה להוביל לעלייה משמעותית במחירי המוצרים באתרים כמו אמזון, Temu ו-Shein. חברות אלו מגיבות להחלטות השלטון האמריקאי, כאשר ספקים סינים מעלים מחירים או שוקלים לעזוב את השוק האמריקאי.
עלייה במחירים באמזון
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'אסי, ציין כי ישנה ציפייה לכך שהמוכרים "יעבירו את העלות" לצרכנים. מוכרים סינים באמזון כבר העלו מחירים בעד 30%. לדוגמה, מחירי קוביות בנייה לילדים עשויים לעלות מ-$3 ל-$7 בעקבות מכסי הייבוא. חברת ייעוץ השקעות הפחיתה את תחזית ההכנסות של אמזון לשנת 2025, מה שהשפיע על ערך מניות החברה.
השפעה על אתרים כמו Temu ו-Shein
ביטול הפטור למכסים על משלוחים קטנים יפגע משמעותית באתרים כמו Temu ו-Shein. המוכרים בשירותים אלו שולחים חבילות קטנות כדי להימנע מהמכסים, וביטול הפטור יחייבם לשלם מכסים שלא שילמו לפני כן. יהיה קשה עבורם להגדיל את המחירים ולשרוד בשוק האמריקאי.
קטגוריות מוצרים בסיכון גבוה
בין הקטגוריות המוצרים שצפויות להיפגע במיוחד נמצאות אופנה מהירה, מוצרי תינוקות, צעצועים ואלקטרוניקה. חברות כמו Shein עלולות להיתקל בקשיים עם עליית המחירים, דבר שיכול להוביל לסגירת עסקים.
צעדים של אמזון מול המכסים
אמזון נוקטת במספר צעדים כדי לצמצם את ההשפעות של המכסים. החברה רכשה מלאי מראש וניהלה משא ומתן מחדש עם ספקים כדי להבטיח את יכולת התמודדותה עם העלויות המתרקלות. ישנה הערכה שסביר להניח כי החברה תחכה לפחות שישה חודשים לפני שתעביר את העלויות לצרכנים.
תגובות חברות כמו Shein ו-Temu
חברות כמו Shein ו-Temu מתאימות את האסטרטגיות שלהן, באמצעות פתיחת קווי ייצור במדינות כמו ברזיל וטורקיה כדי להימנע מהמכסים. Shein אף מקדמת הנפקה בלונדון, אך יתכן שהשווי שלה יופחת.
שינויים בשוק הסיני
יצרנים ומוכרים סינים מגיבים למכסים על ידי העלאת מחירים, והחלפת קווי ייצור למדינות אחרות כמו וייטנאם והודו. חלק מהמוכרים כבר מתכננים לעזוב את השוק האמריקאי ולפנות לאירופה וקנדה.
סיכום
מלחמת הסחר משפיעה בצורה משמעותית על הנוף הקמעונאי המקוון, עם עליה במחירים הצפויה באמזון ובאתרים נוספים. עם תגובות מתאימות של חברות וצרכנים, הישרדותם בתנאים החדשים עדיין לא הוכרעה. הצרכנים יכולים לצפות לשינויים במבנה המחירים בשוק המוצרים המקוונים