המאבק של המהגרת לעבר היהדות: בחינת קשרי מחויבות לישראל בפסח

מחשבות על פסח מאת ד"ר אנג'ולי פנדבר

רקע אישי

ד"ר אנג'ולי פנדבר היא סופרת ופרשנית חברתית בריטית, בעלת תואר דוקטור בכלכלה פוליטית. היא נולדה למשפחה מוסלמית בדרום אפריקה תחת משטר האפרטהייד, והותירה את האיסלאם בשנת 1979. כעת, היא מתכוננת להתגייר, והצהירה על תמיכתה החזקה בישראל כעושה ביקורת בונה על המדינה היהודית כאשר היא מוצאת צורך בכך. פנדבר כותבת באתר Murtadd to Human, שם ניתן ליצור איתה קשר.

ההכנות לפסח

בשבוע שעבר, חברים ועמיתים יהודים בישראל ובמקומות אחרים התעניינו אם אשתתף בסדר פסח. אני עדיין מתאוששת מהראיון לגיור שלי, שלא התנהל כמצופה, ולא חשבתי על החג הקרב, אף על פי שהוא בלט ביומני. חבריי אף חיפשו את בית חב"ד הקרוב אליי וייעצו לי לתאם איתם בהקדם. אינני בטוחה שחבריי מבינים עד כמה העניין שלהם חשוב לי. כאשר הם שואלים לגבי התקדמות הגיור שלי, הם מסייעים לי להישאר מחויבת לכך.

המחויבות לישראל

מה שמחזיק אותי, בנוסף לחבריי, זו אהבתי ומחויבותי לישראל. לאחר האכזבה האחרונה שלי בבית המשפט (לפני ארבעה או חמישה חודשים, הראשון באוגוסט 2023), נאלצתי להתעורר למציאות שלא ציפיתי לה: אם אאלץ לבחור בין היותי יהודייה למחויבותי לישראל, במה אבחר? על פני השטח, יש די מספיק יהודים ואפילו רבנים אנטי-ישראלים שיכולים להציע תשובה קלה לשאלה זו. אך ברמה העמוקה יותר, הגיור הוא עניין אישי, בעוד המחויבות לישראל היא עניין של תרבות ואזרחות.

תהיות על שלום ומלחמה

ראשית, מוכרת השאלה: כיצד נגיע לשלום? רב מקראי בברטיסלאבה הדגיש בפני תלמידיו, בסמוך לאחר רצח 1200 יהודים על ידי הערבים הפלסטינים, כי על מנת להשיג שלום, יש לוותר על "משהו". ברקע דבריו, נראה היה כי הוא מתח ביקורת על המלחמה, ומן הסתם גם על ממשלת ישראל. במחזה "ריצ'רד השלישי" של שייקספיר, מצהיר ריצ'רד "סוס, סוס! ממלכתי עבור סוס!" כשהוא מזהה את ההשלכות של אובדן הסוס שלו.

אם נרתום את דברי הרב לשייקספיר: "משהו, משהו! שלום עבור משהו!" בניתוח עם זאת, ברור כי הרב לא מתכוון לוותר על דבר מה פשוט, אלא על דבר שאין לו מחיר. אינו מבין כי הוא רוצה להעניק משהו למען שלום, כאשר כבר יש לו את השלום.

למידה מההיסטוריה

חבר יהודי הסביר לי כי אחרי שיצאו היהודים ממצרים, הם נדרשו להסתובב במדבר ארבעים שנה עד שהדור האחרון של עבדים ימות, כדי שה mentality של העבד לא תתלווה אליהם בארץ המובטחת. הלקח של פסח בשבילי, כנומר לתהליך גיור, הוא שהרב מבוזה הזה נמצא עדיין במדבר, שאינו ראוי להיכנס לארץ המובטחת.

מסקנות

אין זו השאלה כיצד נגיע לשלום, אלא כיצד נגיע לניצחון. האם אנחנו באמת ערוכים לשלם את המחיר הנדרש?

שים לב, השיח על שלום נתפס כשלמות לות. שלמות זו אינה אלא עול; עול של כיבוש ושעבוד, כנגדם מציוּן חג הפסח. המבחן איננו מה להעניק, אלא מה להילחם עליו

11 מחשבות על “המאבק של המהגרת לעבר היהדות: בחינת קשרי מחויבות לישראל בפסח”

  1. דניאל בן יעקב

    תמיד חשוב לחקור ולהבין את קשרי המחויבות לישראל בפסח. כל הכבוד על המאמר!

סגור לתגובות

Scroll to Top