צעד נוסף במלחמת הסחר: המס החדש יחול גם על ספינות שכבר נבנו ועלול להעמיק את הירידה הצפויה ברווחיות צים ב-2025
תוכנית המס החדשה של ממשל טראמפ
ממשל טראמפ חשף לאחרונה תוכנית חדשה במסגרת מלחמת הסחר המתעצמת עם סין, המיועדת להשפיע משמעותית על חברות ספנות בינלאומיות, כולל את צים, החברה הישראלית. תוכנית זו כוללת גביית דמי נמל מיוחדים על ספינות שיוצרו בסין ומבקרות בנמלים אמריקאיים. דמי הנמל יתחילו ב-50 דולר לטונה מטען, עם עלייה של 30 דולר לטונה בכל שנה במשך שלוש השנים הבאות.
פרטי התוכנית
בעלי ספינות יהיו חייבים לשלם 18 דולר לטונה או 120 דולר למכולה, עם מנגנון העלאה דומה. ספינות המובילות מכוניות ישלמו 150 דולר לכל רכב. מפעילות ספינות המגיעות ל-3-5 נמלים בבת אחת צפויות לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה.
ההשפעה על צים
אלי גליקמן, מנכ"ל צים, הצהיר בראיון כי התוכנית עשויה להוביל לעלויות תפעול משמעותיות נוספות, דבר שיכול לפגוע ברווחיות החברה ובתוצאות העסקיות שלה. הוא ציין כי חלק גדול מהאוניות של צים יוצרו בסין, מה שמסבך עוד יותר את המצב.
תחזיות לעתיד
בהתבסס על התחזיות השנתיות, צים צופה ירידה חדה ברווחיות בשנת 2025. החברה ציפתה לסיים את השנה עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 650 מיליון דולר, נתונים נמוכים באופן משמעותי מהשנה הקודמת.
הרקע למלחמת הסחר
מהלך זה מצטרף למכסים המוטלים על יבוא סיני לארה"ב, אשר מגיעים עד ל-145%. כלכלנים ומומחים מזהירים כי העלאות מחירים צפויות להעביר את עלויות השינוע ללקוחות, דבר שיכול להגדיל את האינפלציה בארצות הברית ולפגוע בדרישה לשירותים שונים.
תגובות בין-לאומיות
נציגי סין ציינו כי הצעד מהווה איום על האינטרסים של כולם, כולל עסקים אמריקאיים. ההשפעה הישירה של המהלכים כלפי סין ייתכן ותוביל גם להסטת ספינות לנמלים באירופה.
אסטרטגיית ייצור של צים
למרות האתגרים, גליקמן הביע ביטחון באסטרטגיות שננקטו, ובפרט על כך שהחברה השקיעה בחידוש הצי וצפויה להתמקד בהשקעות ארוכות טווח, כולל הסכמי דלק.
סיכום
המס החדש והמצב הכלכלי המאתגר מהווים אתגרים משמעותיים עבור צים. עם זאת, החברה מתכוונת להמשיך ולהתמודד עם השינויים בשוק והלחצים הכלכליים.