טסלה מתרסקת ואילון מאסק מודאג: מכירות בצניחה ורווחים בירידה
ירידה חדה במכירות ורווחים
חברת טסלה דיווחה על הכנסות בשווי 19.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2025, אך זו מהווה ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי למניה צנח ב-71%, רק 27 סנט, בעקבות ירידה חדה במכירות של רכבים ברחבי העולם. תחום הרכב, שמרכז את עסקי החברה, חווה צניחה של 20% בהכנסות, בעוד שתחום האנרגיה צמח ב-67%.
אזהרות מפני מדיניות הסחר
בדו"ח הרבעוני, טסלה מזהירה באופן חריג על אי-הוודאות בשווקי הרכב והאנרגיה, בעקבות מדיניות הסחר המשתנה במהירות של ממשלת טראמפ. "שינוי זה, יחד עם שינוי בסנטימנט הפוליטי, עלול להשפיע משמעותית על הביקוש למוצרינו בטווח הקצר", צוין בדו"ח.
פגיעות בעקבות מכסים
מכסי היבוא בשיעור 25% שהטיל הנשיא טראמפ, פוגעים בעסקי טסלה, במיוחד לאור העובדה שמקסיקו מספקת 20% מהחלקים הנדרשים לייצור רכבי החברה. בן קאלו, אנליסט בחברת ביירד, ציין כי האזהרות מהדו"ח אינן מיועדות רק למשקיעים, אלא גם נועדו להדגיש את הדאגות של מאסק בעקבות תפקידו בממשל.
תחרות הולכת ומתרקדת
טסלה מתמודדת עם ירידות חדות במכירות בשווקים מרכזיים. בקליפורניה, המדינה עם השימוש הגדול ביותר ברכבים חשמליים בארה"ב, נתח השוק של החברה צנח מ-56% ל-44%. דווחים נוספים מצביעים על ירידה של 22% במשלוחים בסין ו-62% בגרמניה.
תגובות לצרכנים
הירידות במכירות משקפות, בין היתר, תגובה צרכנית ביקורתית על תפקידו השנוי במחלוקת של מאסק בממשל. החברה נתקלת במחאות ברחבי ארה"ב ואירופה, ואף נמצאת בעיצומם של אירועים אלימים בנוגע למותג.
צעדים עתידיים
כדי להתמודד עם הירידות, טסלה השיקה גרסה מוזלת לסייברטראק במחיר של 69,990 דולר, ומפתחת גרסה זולה יותר לדגם Y. המפעל המתוכנן במקסיקו, שמטרתו הייתה לייצר רכבים במחיר נגיש יותר, נפגע גם הוא כתוצאה מהמצב הנוכחי.
שאלות פתוחות
בעקבות המצב, עולה השאלה האם מאסק מתכוון לצאת מהממשל ולהפחית את השפעתו על עסקי טסלה. התשובה עדיין לא ידועה, אך יש לצפות להפתעות מראשו של מאסק