עממי, בינתיים: למה הפלאפל בישראל התייקר הרבה פחות?
עליית מחירי הפלאפל
מחקר חדש של המכון לחקר הקמעונאות חושף כי מחיר מנת פלאפל בפיתה עלה מ-18 ₪ בשנת 2021 ל-22 ₪ בשנת 2025, מה שמייצג עלייה של 22%. נתון זה נמוך משמעותית מהממוצע עליית המחירים בענף המזון המהיר, שעומד על כ-39.8%.
התייקרות מרכיבי הפלאפל
המשמעות היא שעלות חומרי הגלם של הפלאפל לא עברה העלאה מקבילה. מחיר החומוס היבש, שמונה מהמרכיבים המרכזיים, עלה ב-48.9%, כאשר מחירו לק"ג עלה מ-12.14 ₪ ל-18.08 ₪. בין היתר, מחירי הירקות לסלט המוגש עם הפלאפל חוו עלייה משמעותית:
- עגבניות התייקרו ב-57%
- מלפפונים ב-67%
מחיר הטחינה הגולמית, מרכיב משמעותי נוסף בהכנת פלאפל, עלה ב-10%, והפיתות עלו ב-13.4%. עליית המחירים הכוללת במרכיבים נוספים כמו טחינה ופיתות הייתה כ-11.7%.
עלויות תפעול נוספות
בנוסף לעליות מחירי חומרי הגלם, חלה עלייה בהוצאות התפעול של עסקי הפלאפל: הוצאות החשמל עלו ב-16%, הוצאות הגז ב-12%, והארנונה ב-3.8%. גם עלויות השכר בשוק העבודה עברו שינוי משמעותי, כאשר שכר המינימום עלה ב-17.9% מ-5,300 ₪ לחודש ב-2021 ל-6,247.67 ₪ לחודש ב-2025.
השוואה למנות אחרות
בהשוואה למנות מזון מהיר אחרות, עליית מחיר הפלאפל נחשבת למתונה. לדוגמה:
- מחיר ההמבורגר עלה ב-90% (מ-39 ₪ ל-74 ₪)
- מחיר השווארמה בפיתה עלה ב-47% (מ-34 ₪ ל-50 ₪)
- מחיר השניצל בבאגט עלה ב-20% (מ-35 ₪ ל-48 ₪)
העלייה הממוצעת במחירי המנות בענף המזון המהיר עומדת, כאמור, על כ-39.8%, כך שעליית מחירי הפלאפל לשנת 2025 נמצאת בטווח הסביר ביחס לעלויות הכלליות.
מסקנה
עלייה מתונה במחיר הפלאפל יחד עם עליות חריגות במחירי חומרי הגלם וצרכים התפעוליים מאפשרת לפלאפל להישאר אחת המנות הנגישות והמשביעות בישראל, גם בעידן של עליות מחירים כלליות בשוק המזון המהיר