תופעת הדרייברים פוגעת בפרנסת נהגי המוניות: "יותר מ-22 תחנות אמרו שייסגרו"
חירום בענף המוניות
קרוב ל-22 תחנות מוניות פנו אל כפיר בן זינו מהתאגדות נהגי המוניות ואמרו כי הן מתכוונות להיסגר בעקבות תופעת ה"דרייברים". בן זינו ציין כי הענף ההוא עומד בפני סכנה של הכחדה בתוך 10 עד 15 שנים אם לא תהיה פעולה ממשלתית בנושא. במהלך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוא הוסיף כי "לא שווה להם להעסיק נהגים, כי הכול שם דרייברים".
מה הם "דרייברים"?
הדרייברים, או "נהגים לא מוכרים", הם נהגים, בעיקר מהציבור החרדי, העוברים על החוק ומספקים שירותי מוניות ללא פיקוח או תשלום מסים. בעטיו של המצב, הם מצליחים להציע מחירים נמוכים באופן משמעותי, דבר הפוגע בפרנסתם של נהגי המוניות המוסדרים. הכנסות המדינה כתוצאה מהעלמת מסים מצטברות להיקפים של כ-3 מיליארד שקלים בשנה.
בעיות בתחום הבטיחות והפיקוח
מכיוון שהדרייברים פועלים ללא רגולציה, הם לא עומדים באף סטנדרט רגולטורי, ואינם מחזיקים בביטוח מתאים. עם זאת, ישנן הערכות המצביעות על כ-35,000 דרייברים הפועלים כיום בשוק. מצליח שבתאי, מארגון נהגי המוניות, תיאר את המצב ואמר כי "הם לא מפחדים, יש להם קבוצות וואטסאפ, הם מפיצים מספרים ושירותים בלי בושה".
העברת האחריות בין הגורמים
במהלך הדיון, נהגי המוניות טוענים כי משרד התחבורה, רשות המסים והמשטרה מפנים אותם מגוף אחד לשני, מבלי להקים פתרונות קונקרטיים. אבנר גוס, דובר המשטרה, הודה שהקושי לאכוף את המצב גבוה, והוסיף: "המשטרה מכירה את הבעיה, אך מתעדפת את כוח האדם שלה לעבירות שמסכנות חיי אדם. מדובר בתופעה שקשה מאוד לאכוף".
עתיד הענף
בניסיון להילחם בהון השחור, הודה נציג רשות המסים במהלך הדיון כי יהיה צורך בזמן נוסף לפעול בנושא. עדן ביטקובר, מנהל ברשות המסים, ציין כי התקיים מבצע רחב היקף נגד הדרייברים, אך עד כה לא הוגשו כתבי אישום. חבר הכנסת שלי מירון הביעה חוסר סבלנות באומרה כי יש לנקוט בפעולות מיידיות.
יו"ר הוועדה, דוד ביטן, קרא להגדיל את כוח האדם המוקדש לנושא ולהגביר את האכיפה על הדרייברים. "יש להסיק לקחים ולהתעורר מוקדם יותר לפני שהתופעה תיכחד אותנו", סיכם ביטן